مقالات

موارد مهم قبل از ساخت سقف

موارد مهم قبل از ساخت سقف

همانطور که می دانید سقف ها انواع گوناگونی دارند و نصب آنها نیز به صورت های متفاوتی انجام می گیرد.
انتخاب نوع سقف ها به عواملی همچون آب و هوای منطقه، سقف سایر خانه های محله، کاربرد سازه، نوع سازه و … بستگی دارد.
نوع و شکل سقف در هر خانه یا سازه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین کننده میزان دوام و مقاومت خانه است. برای مثال در مناطق پر بارش از سقف های شیروانی استفاده می‌شود، این سقف ها به وسیله شیبی که دارند، از تجمع آب روی سقف جلوگیری می کنند و مانع از نشت آب و در نتیجه تخریب ساختمان می‌شوند.
سقف های شیبدار همچنین کارایی و مزایای متعدد دیگری نیز دارند که از آنها می‌توان به زیبایی ظاهری و ایجاد فضای نو در خانه اشاره کرد.

موارد مهم قبل از ساخت سقف
تمامی این مزایا سبب شد تا سقف های شیبدار در سال های اخیر جزو پر تقاضا ترین سقف های موجود قرار گیرند و در طرح ها، مدل ها و رنگ های گوناگونی ساخته شوند.
در واقع سقف های شیبدار قدیمی تر به عنوان الگویی برای سازندگان قرار گرفتند، آنها با ایده های نو و جدید توانستند طرح های سقف های شیبدار را گسترش دهند و پس از مدتی این سقف ها را به زیباترین و پرفروش ترین سقف ها تبدیل کنند.

سقف انبار (gambrel)

سقف انبار یکی از انواع سقف های شیب دار است. این سقف معمولاً در بالای انبارها، کابین های چوبی و خانه های کشاورزی دیده می‌شوند.
البته بهتر است بدانید از سقف های شیب دار انبار در خانه های ویلایی نیز استفاده می شود.
سازه های اصلی سقف های انبار به صورت دو طرفه قرار گرفته است. نحوه ساخت این سقف ها به گونه ای است که در آن دو صفحه با شیب ملایم در قسمت بالایی به هم متصل شده اند، و دو قسمت دیگر این سقف ها با شیب بسیار تند در ادامه به سمت پایین کشیده شده اند و پنجره ها روی آنها قرار داده شده اند. شیب تند در قسمت دوم این سقف ها مانع از تجمع آب در قسمت های مختلف ساخته شده و آب باران را به سمت پایین هدایت می کند.
همچنین این شیب تند از باقی ماندن برف روی سقف جلوگیری خواهد کرد.

سقف انبار (gambrel)
سقف های شیبدار انبار یکی از قدیمی ترین و رایج ترین سقف های شیب دار هستند که می توان آنها را در مزارع و خانه های واقع در کنار زمین های کشاورزی مشاهده کرد.
همچنین سازه اصلی این سقف ها شباهت زیادی به سقف های مانسارد دارد با این تفاوت که سقف انبار از ۲ شیب تشکیل شده و به اصطلاح دو طرفه است و ظاهری قدیمی دارد ولی سقف های مانسارد از چهار طرف تشکیل شده شده و مدرن هستند.
می توان گفت الگوی سقف های مانسارد از سقف انبار الهام گرفته شده است.
در سقف انبار می توان از پوشش های سقفی مانند انواع شینگل های چوبی و آسفالتی و تخته سنگ، فلزی استفاده کرد.

مزایا و معایب سقف های شیبدار انبار

سقف های شیبدار انبار از مزایای بسیاری برخوردار هستند که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- ایجاد فضای بیشتر با سقف انبار

یکی از مهمترین دلایل نصب سقف انبار این است که با نصب آنها می توان فضای بزرگی را بدون اشغال زمین بیشتر به وجود آورد و فضای داخلی را به میزان بسیار زیادی گسترش داد.
با ایجاد فضای بیشتر در خانه های ویلایی ساکنین خانه می توانند از آن بهره ببرند.
همچنین اگر قصد دارید این سقف ها را در کنار زمین های کشاورزی و بر روی سازه نصب کنید، ساختمان های ذخیره سازی یا سوله به وجود بیاورید، می توانید از سقف انبار استفاده کنید.

مزایا و معایب سقف های شیبدار انبار

۲- هزینه مقرون به صرفه نسبت به سایر سقف های شیبدار

ساخت سقف انبار نسبت به سایر سقف های شیبدار، مواد و پوشش های سقفی کمتری می طلبد. همچنین نصب این سقف ها بسیار آسان تر و کم هزینه تر می باشد و این امر سبب شده تا این سقف ها از هزینه کمتری برای نگهداری پس از نصب برخوردار باشند.
یکی از دلایل رایج شدن نصب سقف انبار هزینه مقرون به صرفه و مناسب آنها است.

معایب سقف های شیبدار

از معایب سقف های شیبدار پایداری و مقاومت کمتر است.
همانطور که گفته شد در ساخت و نصب سقف های انبار از مواد و پوشش های سقفی کمتری استفاده می‌شود. این امر موجب شده تا این سقف ها پایداری و مقاومت کمتری نسبت به سایر سقف ها داشته باشند و برای استفاده در مناطق بادی و مناطقی که در آنجا برف زیاد می بارد مناسب به نظر نرسند.
البته میزان مقاومت و پایداری این سقف ها به نوع مصالح به کار رفته، نوع سازه اصلی خانه و نوع پوشش سقفی نیز بستگی دارد.
تخته سنگ، پوشش های شینگل چوبی و آسفالتی از مناسب ترین پوشش های سقفی برای این نوع سازه هستند.
لازم به ذکر است، در ساخت سقف های شیبدار انبار باید از افراد باتجربه و حرفه ای کمک گرفت و بررسی این سقف ها باید در بازه های زمانی کوتاه مدت صورت گیرد تا خسارت های ناشی از عوامل مختلف در آنها گسترش پیدا نکند.

سقف تخت

سقف های تخت یکی دیگر از انواع سقف ها هستند که معمولاً در ساخت ساختمان های صنعتی و یا تجاری از آنها استفاده می شود‌.
همانطور که از نام این سقف‌ها پیداست، آنها ظاهری مسطح دارند، اما با کمی دقت متوجه می شوید که این سقف ها دارای شیب بسیار کم برای جلوگیری از تجمع آب در سقف هستند.
ایجاد شیب کم در این سقف ها سبب شده تا بتوان از آنها در مناطق کم بارش استفاده کرد. در این گونه مناطق از این سقف ها برای ساخت خانه های مسکونی نیز استفاده می کنند.
سقف های تخت از دو صفحه با شیب های بسیار کم و متصل به هم تشکیل شده اند و ظاهری مسطح دارند.

سقف تخت

مزایا و معایب سقف تخت

سقف های تخت نیز مانند سایر سقف ها دارای مزایا و معایبی هستند که اکنون میخواهیم به برخی از آنها بپردازیم.

مزایای سقف تخت

۱- ایجاد مکان مناسب برای نصب پنل های خورشیدی

امروزه میزان استفاده از پنل‌های خورشیدی افزایش پیدا کرده است و اهمیت استفاده از این پنل ها نیز بیشتر شده است و بسیاری از افراد به دنبال سقف هایی هستند که بتوان پنل های خورشیدی را روی آنها قرار داد.
طرح اصلی سقف های تخت به گونه ای است که می توان روی آنها پنل های خورشیدی پی وی را روی آنها به راحتی نصب کرد و تا میزان زیادی از مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

۲- هزینه مقرون به صرفه هنگام نصب

همانطور که می دانید ساخت سقف های تخت مصالح کمتری نسبت به سایر سقف های شیبدار می طلبد. این امر سبب شده تا هزینه نصب این سقف ها تا میزان زیادی کاهش پیدا کند و از نظر اقتصادی بسیار مناسب باشد.

۳- ایجاد فضایی تازه برای مصارف گوناگون

با نصب سقف های مسطح فضایی تازه و بزرگ در پشت بام ایجاد خواهد شد که از آن می‌توان برای نصب واحد های گرمایشی و سرمایشی، پنت هاوس، ایجاد روف گاردن، باغ و… استفاده کرد.
این فضا چشم اندازی زیبا به وجود خواهد آورد. با استفاده اصولی و صحیح از این فضا که باید توسط مهندسان انجام شود، می‌توان فضای محل های تجاری و صنعتی را دلپذیر تر کرد و نمای بیرونی ساختمان را بهبود بخشید.

مزایا و معایب سقف تخت

معایب سقف های تخت

۱- قرارگیری بیشتر در معرض نشت آب

همانطور که گفته شد سقف های تخت از شیب بسیار کمی برخوردار هستند و این امر در مناطق پربارش موجب شده تا آب باران روی این سقف ها باقی بماند و به قسمت داخلی سقف راه پیدا کند.
نشت آب به قسمت داخلی سقف علاوه بر ایجاد رطوبت در دیوارها، گاهی موجب تخریب سقف نیز می شود. از این رو توصیه می کنیم از این گونه سقف ها به هیچ عنوان در مناطق پر بارش استفاده نکنید.

۲- هزینه بالای نگهداری

اگرچه هزینه نصب این سقف ها به دلیل استفاده از مصالح کمتر ارزان تر است، اما نگهداری از این سقف ها به هیچ عنوان به صرفه نیست و در صورت استفاده طولانی مدت برایتان گران تمام خواهد شد.
این سقف ها باید در بازه های زمانی کوتاه مدت و به طور معین مورد بررسی توسط افراد باتجربه قرار بگیرند، علاوه بر این مورد این سقف ها در صورت جبران خسارات همواره نیازمند تعویض و تعمیر هستند اما ممکن است هزینه های زیادی را برجای بگذارد.
اما همانطور که گفته شد این سقف ها یکی از بهترین سقف ها در ساختمان های تجاری و صنعتی هستند و تنها راه حل برای جبران معایب سقف تخت آن است که از آنها در مناطق پر بارش استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *