مقالات

انواع ورق ها در سقف شیبدار

انواع ورق ها در سقف شیبدار

ورق شیروانی

میتوان گفت ورق شیروانی همان ورق گالوانیزه می باشد
ورق گالوانیزه با استفاده از ورق روغنی تولید می‌شود.
نوع تولید به این صورت است که ابتدا ورق روغنی را با روشی مخصوص  سرد یا گرم می کنند.
بعد با پوشش روی پوشانده خواهد شد و با  رنگ مخصوص ورق های گالوانیزه به ورق رنگی تبدیل میشود.
سپس با استفاده از دستگاه های مخصوصی طرح هایی مانند طرح‌های  سینوسی، ذوزنقه ای  و… را  روی ورق انجام میدهند و به این صورت ورق رنگی به ورق شیروانی تبدیل خواهد شد.
این ورق ها  در مکان هایی که بارش باران در آن جا زیاد میباشد بیشتر از  سقف شیروانی استفاده میکنند. ولی ممکن است به علت عمر طولانی و ظاهر زیباتر در بیشتر مناطق از ورق شیروانی استفاده شود.

انواع ورق ها در سقف شیبدار
انواع ورق ها در سقف شیبدار

ویژگی های ورق شیروانی

ورق های شیروانی از نظر وزنی سبک میباشند و هنگام استفاده به زیبایی ساختمان کمک میکند.
همچنین هزینه این ورق ها مناسب میباشد و در هنگام وقوع زلزله ایمن هستند و خطر ریزش کمتر خواهد بود.
در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت می‌کند.
به علت نصب سریع این ورق ها زمان انجام پروژه هم کاهش پیدا می‌کند.و با تغیر آب و هوا تغیر رنگ نمیدهند.
به طور کلی  ورق‌های گالوانیزه به دو دسته‌تقسیم میشوند، ورق‌های سفال و ورق‌های شادولین.
دسته‌ی ورق‌های سفال مانند سفال‌هستند و معمولاً رنگی می‌باشند که وزن سنگین سفال را ندارند و شامل ورق های  پالرمو جنوا و پرچین میباشند.
فروش ورق طرح سفال در طرح های مختلف در رایکام بام امکان پذیر می باشد.
دسته‌‌ی دوم از ورق‌های گالوانیزه‌ای میباشند  که طرح‌های برآمده و فرو رفته دارند. ورق‌های ذوزنقه‌ای، سینوسی و لمبه و شادولین جز این دسته میباشند.
این ورقه سطح آن دارای خم هایی است که به شکل مربع های تو رفته و برآمده می باشد، که به مقاومت این نوع ورق در برابر فشار کمک خواهد کرد.
باید هنگام استفاده در نظر گرفت که ورق شیروانی ذوزنقه ای حتماً باید روی هم قرار بگیرند و قرار گرفتن آنها داخل یکدیگر اشتباه خواهد بود.

به طور کلی می‌توانیم ورق‌های گالوانیزه را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کنیم. ورق‌های سفال و ورق‌های شادولین.

دسته‌ی ورق‌های سفال شکلی همانند سفال‌ها دارند، معمولاً رنگی هستند اما مضرات ( برای مثال وزن سنگین) سفال را ندارند. ورق‌های پالرمو ژنوا و پرچین در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته‌‌ی دیگر ورق‌های گالوانیزه‌ای هستند که غالباً طرح‌های برآمده و فرو رفته دارند. ورق‌های ذوزنقه‌ای، سینوسی و لمبه و شادولین در این دسته جا دارند.

ورق شیروانی ذوزنقه‌ ای

از ورقه ذوزنقه ای برای سقف انواع ویلاها،سوله های صنعتی ،سوله های ورزشی ،حصار دور زمین یا ساختمان‌ها،‌‌‌تیرچه سفال، پانل سقفی،کانکس سازی استفاده خواهد شد.

ویژگی‌های  ورق ذوزنقه‌ ای

مقاومت دربرابر رطوبت
از نظر قیمت مناسب
یکپارچگی و مقاومت
وزن سبک
ایمنی بالا دربرابر زلزله

انواع ورق ها در سقف شیبدار
انواع ورق ها در سقف شیبدار

 ورق شادولاین

این ورق یکی از ورق‌های گالوانیزه‌ی ذوزنقه‌ای شکل میباشد، که دارای طرحی  خاص میباشد که  به یک ورق شيروانى پركاربرد تبدیل شده است و در انواع ساخت و ساز سوله، ویلا و خانه‌ها کاربرد دارد.

موارد استفاده‌ی ورق شادولین

کاربرد‌های این نوع ورقه همانند ورق‌های ذوزنقه‌ای میباشد و در دیوار‌ها، سقف‌ها و پنل سرد خانه‌ها و کانکس‌ها استفاده خواهد شد.

ورقه های سینوسی

ورق سینوسی را به علت نوع فرورفتگی و برآمدگی آنها به نمودار سینوسی به ورق سینوسی نامگذاری کرده اند.
می‌توان گفت این نوع ورق پرکاربرد به دو صورت کرکره ای ریز و کرکره ای درشت ساخته می شود.

موارد استفاده‌ی ورق سینوسی
سقف انواع سوله‌ها
پوشش سر در ورودی منازل و پارکینگ
سایبان و حصارکشی ساختمان‌های در حال احداث
پوشش سقف ویلا و آلاچیق

ویژگی‌های ورق‌های سینوسی

طراحی شده برای مناطقی که بارش در انها کم میباشد.
قابلیت رنگ پذیری با رنگ‌های پودر الکترو استانیک را دارند.
ارزان‌ترین گزینه برای پوشش سقف و حصارکشی میباشند.

انواع ورق ها در سقف شیبدار
انواع ورق ها در سقف شیبدار

 ورق‌ لمبه

یکی از ظریف‌ترین ورق ها ورق لمبه میباشد از این ورقه برای نماسازی و پوشش داخلی سقف‌ها استفاده خواهد شد و اتصال آنها جوشی و پرچین میباشد

موارد استفاده‌ی ورق لمبه

پوشش دیوار
پوشش زیر سقف‌های شیروانی
پوشش سقف داخل ساختمان
سر در منازل و پارکینگ‌ها
سقف سالن‌های کنفرانس و سینما

ویژگی‌های ورق لمبه

سبکی و کاهش هزینه این ورق
قابل شستشو و رنگ آمیزی آسان
عدم تغییر رنگ و مقاوم به رطوبت

انواع ورق‌ لمبه

ورق های لمبه به سه نوع اصلی تقسیم بندی خواهند شد که از لحاظ ضخامت با هم دیگر متفاوت هستند.

ورق لمبه طولی
ورق‌ لمبه برگی
ورق لمبه  قطعه‌ای

ورق سفالی پالرمو

این ورق طرح سفال را دارند و از لحاظ ظاهری زیبایی خاصی را به سقف ویلا یا خانه می‌دهد.
سنگینی و شکنندگی سفال را ندارد، پس میتوان گفت جایگزین خوبی برای سفال میباشد.
به این ورقه ها طرح سفال ژاپنی یا سوئدی هم می‌گویند.

ویژگی های  ورق پالرمو

هزینه ای ارزان
نصب راحت با سرعت بالا
وزن سبک
ضد زلزله
عدم تغییر رنگ و شکل در برابر شرایط آب و هوایی

کاربرد ورق پالرمو

سقف خانه‌های ویلایی
سقف آلاچیق‌ه
کانکس‌ها و غرفه‌های سقف دار

انواع ورق ها در سقف شیبدار
انواع ورق ها در سقف شیبدار

ورق سفالی پرچین

ورق های سفالی پرچین کارآمد و کم هزینه می باشد، که برای نصب این ورق نیازی به زیر سازی ندارد و این باعث می شود که هزینه ها کاهش پیدا کند.

ویژگی‌های ورق پرچین

مقاومت بالا دربرابر طوفان
نصبی آسان
هم پوشانی بسیار خوب
مانع ورود جریان هوا به سطح زیرین

کاربرد ورق سفال پرچین

پوشش سطح شیب‌دار سقف‌ها
استفاده در نمای ساختمان‌ها
استفاده در سر در خانه‌ها
استفاده در سقف ویلا‌ها

ورق سفالی جنوا

این ورق با ورق سفال پالرمو تقریباً مشابه هم می باشند و تنها تفاوت این ورق با ورق پالرمو در مقاومت و رنگ بندی می باشد.

ویژگی‌ ورق سفال جنوا

هزینه کم
مقاوم و بادوام
آب بندی راحت‌تر

کاربرد‌ها‌ی ورق جنوا

این ورق بیشتر برای زیبایی ظاهر  و پوشاندن سقف بیرونی ویلا، سوله، خانه و…. استفاده می‌شود.

انواع ورق های مورد استفاده در سقف شیبدار

ورق زیر شیروانی، یکی از لوازمی می باشد که برای ساخت سازه ها و ساختمان ها به کار می رود و ورق هایی که برای سقف شیبدار استفاده می شود یک نوع ورق فلزی است که برای پوشش دادن زیر سقف های شیروانی استفاده می شود.
ورق های سقف شیبدار معمولاً از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته شده اند و به دلیل مقاومت بالای خود در برابر رطوبت، آفتاب، حشرات و حتی حرارت، به عنوان یک راه حل پایدار برای پوشش دادن سقف های شیروانی استفاده می شود به همین دلیل مهندسین از ورق های سقف شیبدار استفاده های بسیاری می کنند.
ورق هایی که برای ساخت سقف های شیبدار استفاده می شوند انواع مختلفی دارند از جمله

۱- ورق فیبر سیمانی

ورق فیبر سیمانی یکی از ورق های پر کاربردی می باشد که برای ساخت سازه استفاده می شود. این نوع ورق ها که مهندسین استفاده می کنند با استفاده از الیاف سیمان تولید می‌شود و دارای مقاومت بالای در برابر آتش، رطوبت، حشرات و پوسیدگی هستند و دوام بسیار بالایی دارند.

۲- ورق فلزی

ورق فلزی یکی دیگر از ورق هایی می باشد که برای ساخت سقف های شیبدار انتخاب می شود این نوع ورق دارای جنس های مختلفی هستند و برای ساخت ان از فولاد گالوانیزه، آلومینیوم، مس و آهن استفاده می شود. این نوع ورق ها نیز دارای مقاومت بالا در برابر آتش، رطوبت، حشرات و پوسیدگی هستند.

انواع ورق های مورد استفاده در سقف شیبدار

۳- ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات یکی از ورق هایی می باشد که با استفاده از پلاستیک تولید می‌شود و خصوصیات خاص خود را دارد از جمله شفاف بودن، سبک بودن، عایق حرارتی بودن و مقاومت در برابر شکستگی شامل ویژگی های خوب ورق پلی کربنات می باشد.

۴- ورق چوب

یکی از ورقه هایی که برای ساخت سقف های شیروانی استفاده می شود ورق چوب می باشد که همان طور از نامش پیدا است برای تولید ان از چوب استفاده شده است. این نوع ورق ها دارای خصوصیات زیبایی، عایق حرارتی بودن و قابل بازسازی هستند.

۵- ورق پلی استایرن

ورق پلی استایرن یکی از ورق هایی می باشد که با استفاده از پلاستیک تولید می‌ شود که خصوصیات خاص خود را دارند به عنوان مثال دارای خصوصیات عایق حرارتی بودن، سبک بودن و مقاومت در برابر شکستگی هستند.

۶- ورق سفالی

ورق سفالی یکی دیگر از ورقه هایی می باشد که برای ساخت سقف های شیروانی استفاده می شود ورق های سفالی زیبایی خاص خود را دارد و یکی از ویژگی های ورق سفالی نصب آسان آن می باشد به همین دلیل برای ساخت سقف شیبدار خانه های ویلایی معمولا از این نوع ورق ها استفاده می شود.

۷- ورق لمبه

ورق لمبه یکی از ورق هایی می باشد که در جنس های مختلفی مانند گالوانیزه ، آلمینیومی و روغنی در کارخانه های مختلف تولید می شود و مهندسین نسبت به سازه مورد نظر ورق مناسب را انتخاب می کنند. ورق لمبه کاملا مقاوم و محکم است و به راحتی دچار پوسیدگی نمی شود.

عواملی که هنگام انتخاب ورق های سقف شیبدار باید در نظر گرفت

سقف های شیبدار یکی از انواع سقف هایی می باشد که برای ساخت ساختمان ها و‌… انتخاب می شود. سقف های شیبدار انواع مختلفی دارند و افراد می توانند نسبت به سلیقه خود سقف مورد نظرشان را انتخاب کنند اما آن چه مهم است عواملی که هنگام انتخاب یا خرید ورق های سقف شیبدار باید توجه کرد، می باشد. به همین دلیل برخی از عوامل مهم را ذکر می کنیم.

۱- جنس ورق

جنس ورق یکی از مهم ترین عواملی می باشد که هنگام خرید ورقه ها باید به آن توجه کرد. ورق های سقف شیبدار معمولا از فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم، آهن ضد زنگ ساخته می شوند و هنگام خرید باید اطمینان حاصل کرد که جنس ورق انتخاب شده با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر مقاومت لازم را دارد و به راحتی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

۲- ضخامت ورق

یکی دیگر از مواردی که برای خریداری ورق سقف شیبدار باید توجه کنید ضخامت ورق می باشد به دلیل این که اندازه ضخامت ورق با توجه به سازه تغییر می کند. به عنوان مثال برای ساخت سقف شیبدار در مناطق پر بارش و برف نمی توان از ورقه های نازک استفاده کرد به دلیل این که با فشار برف و باران به راحتی دچار تغییر شکل می شود و زیبایی خود را از دست می دهد و به ترمیم و تعمیر احتیاج پیدا می کند.

۳- رنگ

رنگ ورق نیز در انتخاب ورقه های سقف شیبدار مهم است به دلیل این که با زیبایی و نمای سازه ارتباط بسیار مستقیمی دارد و نمی توان زود به زود ورق های سقف را تعویض نمود به همین دلیل هنگام انتخاب رنگ ورقه های سقف شیبدار دقت بالایی داشته باشید.

عواملی که هنگام انتخاب ورق های سقف شیبدار باید در نظر گرفت

۴- ابعاد و متراژ

هنگام انتخاب و خریداری ورقه های سقف شیبدار به ابعاد ورقه توجه کنید و ابعادی که انتخاب می کنید با ساختمان، شکل سقف و عوامل دیگر هم خوانی داشته باشد. برای این که ابعاد درست را برای خرید ورقه ها داشته باشید می توانید از مهندسین و متخصصینی که در این زمینه مهارت کافی دارند کمک بگیرید.

۵- قیمت

هنگام خرید و انتخاب سقف شیروانی مورد نظر به قیمت ورقه ها نیز توجه کنید تا بهترین ورقه را نسبت به بودجه مورد نظرتان خریداری کنید. در بازار های فروش ورقه های سقف شیروانی ورقه ها با انواع قیمت ها موجود هستند و می توانید بهترین ورقه را نسبت به بودجه پروژه و‌… خریداری کنید.

۶- نحوه نصب

هر ورقی نحوه نصب آن نسبت به جنس، شرایط آب و هوایی منطقه و..‌ متفاوت است به همین دلیل ورقی که انتخاب می کنید با شرایط شما تناسب داشته باشد همچنین نصب آن باید به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای انجام شود تا با گذر زمان مشکلی پیش نیاید.
رعایت نکات لازم به حفظ سازه و… کمک زیادی می کند همچنین می توانید از استاد کار نکات مهم تر بپرسید و آن ها را رعایت کنید.

نکات نصب و نگهداری ورق های سقف شیبدار

سقف های شیبدار بر روی ساختمان و سازه های دیگر مانند الاچیق ها نمای بسیار زیبایی دارد اما نگهداری از آن ها بسیار مهم است تا زیبایی و کیفیت سقف حفظ شود به همین دلیل برخی از نکاتی که برای نصب و نگهداری از ورق های سقف شیبدار مهم هستند را در موارد زیر ذکر می کنیم.

۱- یکی از نکاتی برای نصب ورق مهم می باشد این است که قبل از نصب ورق های سقف شیبدار، باید اطمینان حاصل شود که ساختمان به اندازه کافی قوی و پایدار است و در غیر این صورت ابتدا باید اقدام به مقاوم سازی سازه کرد.

۲- یکی دیگر از نکات مهم این است که  برای نصب ورق های سقف شیبدار، باید از ابزارهای مناسب مانند پیچ گوشتی، مته، دستگاه برش و … استفاده شود تا پس از نصب مشکلی برای سقف پیش نیاید همچنین نصب غیر اصولی سقف سبب شل شدن یا از بین رفتن سقف در گذر زمان می شود.

۳- گاهی اوقات ممکن است نیاز به تعویض ورق های سقف شیبدار باشد و تعویض و تعمیر سقف باید با دقت زیاد انجام شود  و برای انجام آن باید از ابزار مناسب استفاده شود تا آسیبی به پایه و ستون‌ های ساختمان وارد نشود‌.

نکات نصب و نگهداری ورق های سقف شیبدار

۴- گاهی اوقات هنگام نصب ورق های سقف شیبدار با رنگ های گوناگون باید به تطابق رنگی سقف توجه زیادی داشت تا زیبایی و جذابیت نمای ساختمان از بین نرود‌. به همین دلیل به رنگ سقف شیبدار خود توجه بالایی داشته باشید.

۵- برای این که سقف شیبدار خود را به خوبی نگهداری کنید، باید هر چند وقت یک بار اقدام به شستشوی آن کنید تا سطح سقف آسیبی نبیند و زیبایی خود را به مدت طولانی حفظ کند.

۶- برای این که از خوردگی، زنگ زدگی و… ورق سقف شیبدار خود جلوگیری کنید باید از سطح آن را با محلول های خاصی پوشش دهید تا کیفیت و زیبایی سقف شیبدار به مدت طولانی حفظ شود.

رعایت کردن نکات ساده و راحت پس از نصب و قبل از نصب به کیفیت و دوام سقف کمک بالایی می کند به همین دلیل سعی کنید برخی از نکات را حتما رعایت کنید همچنین اگر احساس می کنید اطلاعات کافی و بالایی بابت ورق های سقف شیبدار ندارید می توانید از متخصصین و افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت بالا دارند کمک بگیرید. متخصصین در این زمینه شما را به طور کامل راهنمایی می کنند تا هیچ شک و ابهامی برای شما باقی نماند.

رایکابام

گروه تولیدی رایکابام با هدف تولید محصولاتی که منجر به صرفه جویی اقتصادی در رقابت با محصولات وارداتی میشود،تاسیس گردیده است . رایکابام با بهره گیری از تکنو لوژی پیشرفته و مرغوب تریت متریال،در حال توسعه محصولات خود است.هدف از تولیدات این محصولات توسعه و بهبود پوشش های سقفی در جهت افزایش ارزش املاک مشتریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف ویژه به مناسبت راه اندازی دومین خط تولید محصولات رایکا فقط تا تاریخ 30 دی ماه
جهت دریافت تخفیف خرید از سایت لطفا شماره تلفن خود را ثبت نمایید