مقالات

انواع پوشش سقف های  شیبدار

انواع پوشش سقف های  شیبدار

یکی از اجزای ساختمان سقف می باشد که سقف از دو نوع شیبدار و مسطح تشکیل می شود انواع پوشش سقف های  شیبدار از آن دسته از سقف ها هستند که به  زیبایی ظاهر ساختمان کمک می‌کنند و کاربردهای زیادی دارند.

می‌توان گفت که سقف یکی از اجزای اصلی ساختمان میباشد چراکه به مقاومت و ظاهر ساختمان کمک می کند پس باید در طراحی و اجرای آن بسیار دقت کرد.سقف های شیبدار دارای پوشش های مختلفی میباشند که با توجه به مکان آب و هوایی باید مناسبترین پوشش را استفاده کرد

انواع پوشش سقف شیبدار

سقف در کنار استحکام بخشی و تامین زیبایی ظاهری ساختمان، به آن ویژگی های منحصر به فردی می بخشد. همین امر باعث می شود که سقف به عنوان جزئی بنیادی از ساختمان قلمداد شود و لازم است به لحاظ کیفیت طراحی و اجرا مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

 

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از شینگل 

پوشش شینگل یکی از مصالحی می باشد که در سقف شیبدار از آن استفاده می شود و می توان گفت شینگل  یکی از پوششهای معروف می بلشد شینگل از قیر تشکیل شده است که روی سطح آن با  گرانول های معدنی پوشانده شده است.همچنین یک نوع پوششی است که مناسب برای سبک سازی و مقاوم سازی در برابر تغییرات آب وهوایی سرما و گرما و سرو صدا میباشد.

این نوع پوشش در طرح ها و رنگ های مختلفی که به روز می باشند تولید خواهد شد. و در سقفهای شیبدار سازه های مسکونی و سقف شیروانی بسیار استفاده می شود میتوان گفت نصب شینگل در سقف به علت انعطافی که دارد آسان میباشد .

دربین پوشش های سقف شیبدار شینگل بهترین نوع پوشش میباشد.

سقف شینگل

 

پوشش شینگل دارای انواع مختلفی میباشد که عبارتند از 

شینگل دولایه

شینگل لانه زنبوری

شینگل آجری

شینگل دراگون

 

نحوه نصب و زیرسازی سقف شینگل 

برای نصب سقف شینگل ابتدا با استفاده از آهن زیرسازی انجام میشود و سپس  یک تخته مخصوص قرار میدهند و روی آن را یک لایه عایق قرار داده و ورقه های شینگل را روی آن نصب میکنند.

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از تایل 

این نوع پوشش سقف باعث می شود که ظرافت خاصی را به نمای سقف بدهد این نوع پوشش قدیمی می باشد و با معماری سنتی رابطه تنگاتنگی دارد و به دلیل اینکه در این سازه از سفال استفاده شده است باید توسط متخصص حرفه‌ای به علت سنگینی و نصب سخت انجام شود این نوع پوشش همانند قبل مورد استفاده قرار نمیگیرد پوشش تایل مانند سفال می باشد اما از آن سبک تر است و می تواند به زیبایی سقف کمک کند.

تایل

 

معایب تایل 

وزن زیاد

تغییر رنگ به مرور زمان

نگهداری سخت

ترمیم با هزینه ی زیاد

نکته :درست است که پوشش تایل همانند سفال می باشد اما دچار شکستگی و ترک خوردگی نمی شود پس اگر افراد به دنبال سبک قدیمی می باشند استفاده از تایل گزینه مناسبی می باشد.

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از فلز 

برای مکان های بزرگ مانند سوله و کارخانه از پوشش فلزی استفاده میشودچراکه در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت بالایی را دارد.سازهای سقف شیب دار معمولا به صورت خرپای فلزی ساخته خواهد شد.

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از سنگ 

‌پوشش سقف سنگی شیبدار به ظاهر و زیبایی ساختمان بسیار کمک می‌کند ودر انواع طرح ها در بازار موجود می باشد.

از این پوشش بسیار کم استفاده میشود به دلیل اینکه نصب و اجرای آن سخت میباشد و همچنین به علت شکنندگی که دارد نمی‌توان آن را ترمیم کرد.

پوشش های سنگی سقف شیبدار معمولا  در رنگ های مشکی خاکستری قرمز و صورتی تولید میشود و استفاده از چند رنگ باعث میشود که زیبایی خاصی را به نمای ساختمان بدهد.

سقف سنگی

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از چوب 

در گذشته برای پوشش سقف شیروانی  چوب استفاده می‌شد.و امروزه به صورت مدرن اجرا می‌شود و به دو دسته مدرن و سنتی از لحاظ ظاهری تقسیم بندی میشود.

سنتی 

پوشش های سقف در قسمت شمال کشور از چوب استفاده میشود که به صورت دستی اجرا میشود.

مدرن

اما مدرن آن به دو شکل سقف شیبدار چوبی شینگلی و برش خورده اجرا خواهد شد.

این سقف در برابر آتش سوزی ایمن نخواهد بود به همین دلیل از این پوشش سقف بسیار کم استفاده خواهد شد.

انواع پوشش سقف شیبدار

همواره یکی از اصلی ترین نکات و مواردی که در رابطه با نمای بیرونی ساختمان ها میبایست مورد توجه قرار گیرد، این است که از چه نوع پوششی برای سقف بنا استفاده شود، در واقع انتخاب متریالی که برای پوشش سقف شیبدار قرار است به کار برده شود، می بایست بسیار تخصصی و دقیق انجام شود که به دنبال آن نوع و طراحی آن بدون هیچ گونه ایراد و مشکلی انجام شود، چرا که همانطور که مستحضرید، یکی از مهم ترین اجزای هر بنا و سازه ای سقف آن می‌باشد. به طور کلی اگر بخواهیم سقف ها را به صورت ظاهری و شکل تقسیم بندی کنیم، باید اینگونه بگوییم که سقف بناهای مختلف یا به صورت مسطح می‌باشد و یا به صورت شیبدار، که در این میان سقف شیبدار همواره طرفدارن بسیاری را به خود اختصاص داده است چرا که از ویژگی هایی همچون، متنوع بودن، نصب آسان و بدون مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن، به حداقل رسیدن میزان مصالح ساختمانی،  امنیت بالا در مقابله با حوادثی همچون آتش سوزی،   دارا بودن از وزن بسیار کم، سازگاری بودن با همه شرایط های اقلیمی، دوام بالا و … را دارا می باشد.
سقف شیبدار ساختمان می بایست از پوشش متناسبی برخوردار باشد، چرا که دو وظیفه مهم استحکام و زیبایی نمای ساختمان را برعهده دارد.

انواع پوشش سقف شیبدار
از این رو مهندس مربوطه می بایست فاکتور های مختلف موجود را در نظر بگیرد، چراکه عوامل بسیاری در این زمینه تأثیر گذار خواهند بود، به عنوان مثال:

۱- شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از جمله مواردی است که می‌تواند تعیین کننده این مسئله باشد که چه نوع پوششی متناسب برای سقف شیبدار ساختمان خواهد بود، چرا که باد، باران و رطوبت همواره عواملی هستند که تاثیر بسزایی  می‌توانند از خود به عمل آورند.

۲- عامل دیگری که در این خصوص مطرح می‌باشد این است که برای پوشش سقف شیبدار ساختمان، اقدام به انتخاب چه گزینه ای کنید که بیشترین میزان تناسب و زیبایی ظاهری ساختمان حفظ شود.
در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع پوشش سقف های شیبدار بپردازیم‌.

۱- پوشش سقف شیبدار توسط به کار گیری شینگل، یکی از انواع پوشش هایی که متناسب برای سقف شیبدار می‌باشد، شینگل است، که متشکل از قیر و گرانول های معدنی می باشد.
اگر بخواهیم ویژگی های بارز این نوع از پوشش سقف را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم به  مقاومت بالای آن در مقابل انواع تغییرات آب و هوایی همچون بارش باران و برف، سرما و گرما و همچنین صدا بپردازیم.
نصب بسیار آسان  و انعطاف پذیری بسیاری که از خود در حین نصب به عمل می آورد، ازجمله ویژگی های آن محسوب میشود. از لحاظ ظاهری و نمای بیرونی ساختمان نیز، می توان گفت که این نوع پوشش از طرح و رنگ های بسیار متنوعی برخوردار می‌باشد، که همواره می تواند زیبایی سقف شیبدار شما را دوچندان نماید.
شاید برایتان این سوال پیش بیاید که پوشش سقف شیبدار توسط شینگل مناسب برای چه دسته از سازه ها می‌باشد، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولا استفاده از آن در سازه های مسکونی ، ویلایی و سقف شیروانی رویت میشود که دارای انواع مختلفی همچون، شینگل دولایه، شینگل لانه زنبوری، شینگل آجری، شینگل دراگون و … می‌باشد.

۲- پوشش سقف شیبدار توسط به کار گیری تایل، معمولا به اشخاصی که به ظرافت در نمای بیرونی ساختمان توجه ویژه ای دارند، توصیه میشود تا اقدام به انتخاب این پوشش برای سقف شیبدار نمایند، استفاده از این نوع پوشش برای سقف های شیبدار برگرفته از دیرباز می‌باشد.
اما دارای معایبی همچون، برخوردار بودن از وزن بالا، می‌باشد که همواره مشکلات متعددی را در رابطه با نصب آن به وجود آورده است همچنین، تغییر رنگ به مرور زمان نگهداری سخت آن نیز وجود دارد.

۳- پوشش سقف شیبدار توسط به کار گیری فلز، استفاده از این نوع پوشش مختص مکان هایی است که بسیار وسیع و از مساحت زیادی برخوار اند.به عنوان مثال برای پوشش سقف  شیبدار مکان هایی همچون کارخانه ها، میبایست این نوع از پوشش مورد انتخاب قرار گیرد تا به این ترتیب مقاومت و پایداری زیادی را از خود به عمل آورد‌.

۴- پوشش سقف شیبدار توسط به کارگیری سنگ،

پوشش سقف شیبدار توسط سنگ نیز می‌تواند انتخاب منحصر به فرد و متفاوتی به نظر آید، اما ناگفته نماند که از ویژگی های منفی بسیاری همچون، اجرای بسیار دشوار در حین نصب، بالا بودن امکان شکستگی و نبودن راه حل مناسب جهت ترمیم و بازسازی، برخوردار می‌باشد.

۵- پوشش سقف شیبدار توسط به کارگیری چوب، به کارگیری چوب برای پوشش سقف شیبدار بیشتر از جنبه زینتی برخوردار است چرا که می‌تواند باعث شود تا سازه نمایی بسیار چشمگیر به دست آورد.
که همواره از معایبی همچون، تغییر شکل ظاهری در گذر زمان، اشتغال پذیری بالا و همچنین تاثیر بالای رطوبت برخودار است.

مزایای سقف شیبدار

در طی چندین سال گذشته استفاده از سقف های شیبدار همواره مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است، که منشا استفاده از آن در پیش تر در نواحی شمال کشور بود، اما با توجه به گذر زمان و بالا بودن میزان مزیت های این سقف، استفاده از آن به تدریج رواج بسیار زیادی پیدا کرد تا جایی که امروزه تبدیل به پرطرفدارترین نوع از سقف ها شده است.
در ادامه قصد داریم تا به معرفی مزییت های سقف شیبدار بپردازیم‌.

۱- مناسب برای موقعیت های جغرافیایی

مناطقی که از شرایط آب و هوایی مرطوب برخودار می‌باشند، در مناطقی که بارش برف و باران به صورت مکرر انجام می شود، سقف شیبدار بهترین گزینه برای انتخاب به شمار میرود چرا که به دلیل ساختاری که دارد سبب می شود، برف و باران بر روی سقف قرار نگیرند تخلیه سریع برف و باران فورا انجام شود، که در این صورت فشار وارد شده به سقف ساختمان به کمترین میزان خود خواهد رسید.

۲- مقاومت در برابر حوادثی همچون زلزله

چنانچه برای سقف ساختمان خود دست به انتخاب سقف شیبدار نمایید، دیگر لازم نیست نگرانی در رابطه با مقاومت آن در برابر حوادثی همچون زلزله داشته باشید، چراکه می تواند بیشترین میزان از مقاومت را به عمل آورد و در نتیجه سقف سازه به راحتی خراب نخواهد شد و از بسیاری از خسارات های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

۳- تهویه مناسب هوا

 ساختار سقف های شیبدار به این صورت می‌باشد که فضاهای خالی در آن موجود است که عاملی است برای تهویه هوا، در نتیجه چنانچه تهویه هوا به درستی انجام گیرد، از بروز نم و خرابی در سقف جلوگیری شده است.

۴- بخشیدن جلوه ای منحصر به فرد به نمای بیرونی ساختمان

سقف شیبدار می‌تواند زیبایی نمای بیرونی ساختمان را دوچندان سازد و همچنین علاوه بر چشمگیری سبب می شود تا سازه بزرگتر از حد معمول به نظر آید.

مزایای سقف شیبدار

۵- جلوگیری از نفوذ گرما و سرما به داخل ساختمان

از آنجایی که نصب عایق در لایه زیرین شیروانی در جهت اجرای سقف شیبدار ضروری است، می‌توان به این موضوع پی برد که این مسئله نبش یک عایق در برابر نفوذ سرما و گرما است و و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

۶- وزن کم اجرای آسان

از جمله ویژگی های بارز این نوع سقف‌ این است که در ساخت آنها از بتن و فولاد استفاده نمی‌شود پس در نتیجه به کم‌ترین میزان از وزن خواهد رسید، که سبب می شود تا هنگام بروز حوادث طبیعی یا ریزش احتمالی سقف، کمترین میزان از آسیب و خسارت به افراد وارد شود.

۷- ساخت سریع

فرایند ساخت سقف شیبدار نسبت به سایر سقف ها به شدت سریع‌تر انجام می شود چرا که نیازمند ابزارهای تقریبا ساده تری می‌باشد.

نحوه طبقه بندی سقف شیبدار

همواره فاکتور های مختلفی جهت طبقه بندی سقف های شیبدار وجود دارد که در پیش تر به معرفی یک دسته از آنها یعنی نوع پوشش سقف شیبدار پرداختیم، در ادامه قصد داریم تا به بررسی نوع دیگری از گزینه هایی که شامل طبقه بندی سقف شیبدار می شود بپردازیم.

نحوه طبقه بندی سقف شیبدار
طبقه‌بندی با توجه به شیب بندی سقف، سقف شیبدار می‌تواند دارای شیب یک‌طرفه، دو طرفه یا به صورت دندانه اره باشند.
نوع دیگری از طبقه‌بندی مربوط به جنس پوشش و‌ نوع مصالح به کار برده شده در آن می‌باشد،  همانند، پوشش‌های پنبه کوهی و سیمان شامل ورق‌های موجدار، آردواز و توسکانا، ورق‌های آلومینیوم یا موج سینوسی یا ذوزنقه‌ای, انواع پوشش‌های چوبی ، پوشش‌های سفالی، پوشش با ورق‌های پلاستیکی شفاف و… می‌باشد.

رایکابام

گروه تولیدی رایکابام با هدف تولید محصولاتی که منجر به صرفه جویی اقتصادی در رقابت با محصولات وارداتی میشود،تاسیس گردیده است . رایکابام با بهره گیری از تکنو لوژی پیشرفته و مرغوب تریت متریال،در حال توسعه محصولات خود است.هدف از تولیدات این محصولات توسعه و بهبود پوشش های سقفی در جهت افزایش ارزش املاک مشتریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *