مقالات

ایده های متفاوت سقف شیبدار

ایده های متفاوت سقف شیبدار

امروزه استفاده از سقف های شیبدار در جهان افزایش چشمگیری داشته است و این سقف ها نزد مردم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
سقف های شیبدار به نمای بیرونی خانه زیبایی می بخشند و چشم اندازی در آن به وجود می آورند که بسیاری را مشتاق نصب آنها کرده است.
همچنین سقف های شیبدار علاوه بر ایجاد چشم انداز زیبا از مزایای بسیار دیگری نیز برخوردار هستند که از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- نصب آسان و سریع

۲- مقاومت بالا در برابر طوفان، باد و انواع بارش ها

۳- جلوگیری از ایجاد قارچ و کپک روی سقف ها و دیوارها

۴- جلوگیری از باقی ماندن رطوبت و نشت آب به داخل ساختمان

۵- جلوگیری از تجمع آب باقیمانده از بارش ها

۶- ایجاد فضایی نو در خانه

۷- تهویه مناسب در فصل های گرم و سرد سال

۸- عایق حرارتی و صوتی

۹- اجرای مقرون به صرفه و مناسب

ایده های متفاوت سقف شیبدار

تمامی این ویژگی ها سبب شد تا سقف های شیبدار از برترین نوع سقف ها به شمار بروند و نزد مردم طرفداران بسیاری پیدا کنند و در نهایت روز به روز تقاضا برای خرید و نصب این سقف افزایش پیدا کند.
در پی این افزایش تقاضا کارخانه های تولید سقف های شیروانی یا شیبدار نیز افزایش پیدا کردند و روز به روز بر ویژگی ها و مزایای این سقف ها افزوده شد.
همچنین عده زیادی برای جذب بیشتر مشتریان ایده های جدید و متفاوتی در طرح ها و رنگ های مختلف را عملی کردند که باعث شد میزان استفاده از سقف های شیروانی گسترش چشمگیری داشته باشد.
از جدیدترین و زیباترین نوع سقف های شیبدار می توان به سقف های شیبدار لگن دار و سقف های شیبدار پروانه‌ای اشاره کرد که نزد مردم بسیار محبوب هستند.

سقف شیروانی لگن دار

سقف های شیروانی لگن دار یکی از پرفروش ترین و جدیدترین نوع سقف های شیروانی هستند.
این سقف ها نیز مانند سایر سقف های شیروانی از شیب مناسب و حدود ۳۰ تا ۹۰ درجه برخوردار هستند.
سقف های شیروانی لگن دار در طرح ها و رنگ های متفاوتی ساخته می شوند و در صورت نصب چشم اندازی زیبا به وجود خواهند آورد.
همانطور که می دانید از سقف های شیبدار بیشتر در مناطق پربارش استفاده می شود. در این گونه مناطق میزان بارش بسیار زیاد است و طرح اصلی سازه به کار رفته شده در سقف های شیروانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که میزان شیب و نوع سازه است که در جلوگیری از تجمع آب  نقش اساسی را ایفا می کند.

سقف شیروانی لگن دار
سقف های شیبدار لگن دار یکی از بهترین سقف های شیبدار هستند که این مهم را به خوبی ادا می‌کنند که از سازه های قطع شده با دو ضلع نسبتا کوتاه ساخته می‌شوند. ضلع های کوتاه سبب شده اند تا این سقف ها از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند و بسیار پایدار به نظر برسند.
همچنین با استفاده از این ضلع های کوتاه می توان اتاقک های متفاوت و جذابی را در قسمت بالایی خانه به وجود آورد.
لبه های این سقف ها بسیار مستحکم و رو به پایین هستند و دچار تخریب نمی‌شوند، این لبه ها می تواند آب را به خوبی به آبگیر ها و فضای اطراف خانه منتقل کنند و تا میزان بسیار زیادی از نشت و تجمع آب به داخل خانه جلوگیری می کنند.

جوانب مثبت و منفی سقف شیروانی لگن دار

اگر بخواهیم سقف های شیبدار لگن دار را از نظر جوانب مثبت و کارآمد آنها بسنجیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

۱- استحکام بسیار بالا

سقف های شیروانی لگن دار از استحکام بالایی در برابر طوفان و بادهای سهمگین برخوردار هستند و در برابر برف سنگین و بارش های شدید دچار تخریب یا فرسودگی نمی‌شوند.

۲- معماری بسیار زیبا

سقف های شیروانی لگن دار از معماری حرفه ای و  زیبایی در ساخت و نقش برخوردار هستند و با استفاده از آن ها و نور کافی می توان چشم اندازی زیبا در نمای بیرونی خانه به وجود آورد.‌

جوانب مثبت و منفی سقف شیروانی لگن دار

۳- ایجاد فضای مضاعف و نو در خانه

همانطور که گفته شد در ساخت سقف های شیروانی لگن دار از سازه هایی با اضلاع کوتاه استفاده شده است. این ویژگی سبب شده تا بتوان آنها را به صورت اتاقک های کوچک در سقف خانه ها درآورد و فضایی جدید ایجاد کرد.
از جوانب منفی سقف های شیروانی لگن دار می توان به هزینه بالای آنها اشاره کرد. این سقف ها از معماری حرفه ای و پیچیده تری نسبت به سایر سقف های شیروانی برخوردار هستند و همین دلیل باعث شده تا نصب و ساخت آنها گران تمام شود.
با این حال میزان هزینه نصب این سقف ها به عوامل مهمی از جمله ابعاد سقف شیروانی، مکان سقف شیروانی لگن دار و نوع طرح خواسته شده از سوی شما بستگی دارد و متغیر است.

سقف شیروانی پروانه‌ای

سقف های شیروانی پروانه‌ای یکی از زیباترین و متفاوت ترین نوع سقف های شیروانی به شمار می روند.
این سقف ها در رنگ ها و طرح های مختلفی ساخته و نصب می شوند که این ویژگی همواره بر  مشتریان آنها افزوده است.
سقف های شیروانی پروانه‌ای همچنین از مدرن ترین نوع سقف ها هستند که امروزه بسیاری از افراد علاقه مند به محیط زیست را مجاب به نصب آنها کرده اند.
این نوع سقف ها بیشتر در مناطق گرمسیری و جنگلی  نصب می شوند.

سقف شیروانی پروانه‌ای
همانطور که از نام این سقف‌ها پیداست، این سقف های شیروانی به اصطلاح حالتی از پروانه دارند. سقف های شیروانی پروانه ای از صفحه ها و سازه های ۷ شکل ساخته شده که به صورت دو قطعه ای پشت سر هم به یکدیگر متصل شدند. این صفحه ها از قسمت بیرونی به سمت بالا زاویه پیدا کرده اند و طرفین سقف را به وجود آورده اند و در نهایت قسمت های کناری سقف اصلی را تشکیل داده اند. در محلی که دو قطعه کناری در یک دره قرار می گیرند، قسمت میانی سقف نصب شده و به سمت پایین نصب می‌شوند.
جالب است بدانید طرح این سقف ها طبق نظرسنجی صورت گرفته جزو زیباترین طرح های سقف های شیروانی ساخته شده بوده و ایده ساخت و نصب آنها نیز از جدیدترین ساخت و ساز های سقف های شیروانی به شمار می‌رود.

جوانب مثبت و منفی سقف پروانه ای

جوانب مثبت و بسیار کارآمد سقف های شیروانی پروانه‌ای شامل موارد زیر می شوند:

۱- امکان استفاده از پنجره های بزرگ در نمای بیرونی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سقف های شیروانی پروانه‌ای آن است که در این گونه سقف  ها بر خلاف سایر سقف ها امکان استفاده از پنجره های بزرگ وجود دارد. استفاده از پنجره های بزرگ در انواع خانه ها از مزایای بالایی برخوردار است که با نصب سقف های شیروانی پروانه‌ای امکان دسترسی به آنها وجود دارد.
وجود پنجره های بزرگ در هر خانه‌ای سبب می شود تا فضای داخلی خانه از نور طبیعی خورشید بهره مند شود و بتوان در مصرف برق صرفه جویی کرد، تهویه ای مناسب در فصول گرم به وجود بیاید و برای فصلی همچون زمستان سیستم گرمایش طبیعی از نور خورشید در خانه صورت گیرد.

۲- معماری بسیار زیبا

سقف های پروانه‌ای از معماری بسیار عالی و زیبایی برخوردار هستند و یکی از دلایل پرفروش بودن آنها در سال های اخیر زیبایی ظاهری آن هاست.
معماری زیبا و شگفت انگیز سقف های پروانه ای در کنار طبیعت چشم اندازی فوق العاده به وجود می آورد و این موضوع یکی از دلایل ساخت و نصب این سقف ها است.

جوانب مثبت و منفی سقف پروانه ای

۳- طراحی سازگار با محیط زیست در طبیعت

یکی از مهم ترین ویژگی های سخت های پروانه ای سازگار بودن آنها با محیط زیست و طبیعت است. طراحی این سقف ها به گونه ای است که می توان به راحتی سیستم‌های جمع آوری آب و نور را به صورت کاملاً طبیعی در آن‌ها گنجاند. همچنین در ساخت این سقف ها می توان از پنل‌های خورشیدی pv استفاده کرد و از آنها بهره برد.
سازگار بودن سقف های شیبدار پروانه ای با طبیعت سبب شده تا بسیاری از دوستداران محیط زیست همواره از علاقمندان به این نوع سقف ها باشند و به نسبت آنها روی بیاورند.

در کنار تمام مزایا و فواید گفته شده از سقف های شیبدار پروانه‌ای باید آنها را از نظر جوانب به منفی نیز سنجید.

1- هزینه بسیار گران تر نسبت به سایر سقف های شیبدار

همانطور که گفته شد در ساخت سقف های شیبدار پروانه‌ای از معماری بسیار پیچیده استفاده شده است و این موضوع سبب شده تا هزینه ساخت و نصب این سقف ها بالا باشد.

2- نگهداری سخت

همچنین ممکن است نگهداری از سقف های شیبدار پروانه‌ای پس از نصب دشوار باشد و نیازمند هزینه های بالای دیگری شود.

3- سقف های پروانه ای باید ضد آب باشند.

ضدآب بودن سقف های پروانه ای بسیار مهم است چرا که در صورت مسدود شدن سیستم های زهکشی ممکن است آب به داخل خانه ویلایی نفوذ کرده و موجب نشت و تخریب دیوارها و پایه های اصلی ساختمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *