مقالات

برطرف کردن لکه های سیاه روی سقف شینگل

برطرف کردن لکه های سیاه روی سقف شینگل

امروزه میزان استفاده از سقف های شیبدار تا حدود بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. سقف های شیبدار از مزایای بسیاری برخوردار هستند که سبب شده بسیاری از افراد دست به انتخاب این سقف ها بزنند و آنها را در مکان های گوناگون و محل خانه شان نصب کنند.
همچنین بیشتر مردم ساکن در مناطق شمالی کشور از این سقف ها استفاده می کنند تا مانع پوسیدگی دیوارها، تخریب خانه و نشت آب به داخل خانه در اثر بارش های متداول شوند.
بسیاری دیگر از این گونه سقف ها برای زیبایی نمای بیرونی خانه و ایجاد فضایی تازه درون خانه استفاده می کنند.
اگر چه مزایای بالای سقف های شیبدار سبب شده تا استفاده از این سقف ها افزایش پیدا کند اما نوع و پوشش سقف شیبدار و نگهداری از آن همواره به دغدغه ای بزرگ برای علاقه مندان تبدیل شده است.
میزان دوام و ماندگاری سقف های شیبدار تا حدود بسیار زیادی به نوع پوشش سقف استفاده شده در آن بستگی دارد. یکی از رایج ترین و پرفروش ترین این نوع سقف ها پوشش های سقفی شینگل هستند.
سقف شینگل از دوام و پایداری بسیار مناسبی برخوردار می باشد و همچنین به عنوان عایق حرارتی و صوتی در خانه عمل می کند.
سقف شینگل از برترین و باکیفیت ترین پوشش های سقفی می باشد، اما نگهداری و محافظت از آن امری است که باید برای دوام بیشتر در اینگونه سقف ها انجام داد.
یکی از عمده ترین و بارزترین مشکلات در سقف های شینگل به وجود آمدن لکه های سیاه روی آن است.
ظاهر این لکه ها به گونه ای است که شاید در نگاه نخست به این نتیجه برسید که سقف های شینگل شما معیوب شده یا نیاز به تعویض دارد، اما اصلاً نگران نباشید چرا که سقف شینگل مدنظرتان سالم است و فقط دچار خسارات ناشی از عواملی طبیعی شده که این عوامل ظاهری ناخوشایند به سقف شیبدار داده است.
دلایل به وجود آمدن لکه های سیاه روی سقف های شینگل شامل موارد زیر می شوند.

۱- رطوبت بالای محیط

همانطور که گفته شد در مناطق پر بارش از سقف های شیبدار استفاده می شود. شیب به این سقف ها باعث می شود تا آب تجمع یافته در سقف به آبگیرها منتقل شود و به دیوارها و سقف خانه نشت پیدا نکند.
بهتر است بدانید در اینگونه مناطق معمولاً دما شرجی و از رطوبت بسیار بالایی برخوردار است.
پس از گذشت مدت طولانی از نصب سقف های شینگل این سقف ها در اثر رطوبت بالای هوا و محیط قرار گرفته شده در آن دچار لکه های سیاه می شوند.

برطرف کردن لکه های سیاه روی سقف شینگل

۲- به وجودآمدن خزه و جلبک

خزه و جلبک از جمله گیاهانی هستند که در دمای شرجی و مرطوب و در کنار آب فراوان به وجود می آیند.
پس از بارش باران و برف روی سقف های شینگل شرایطی مناسب برای به وجود آمدن خزه و جلبک فراهم می شود. جلبک ها و خزه ها زیر ورق های فلزی سقف های شینگل به وجود می آیند و با گذشت زمان افزایش پیدا می کند.
با افزایش میزان جلبک ها و خزه ها روی سقف های شینگل، لکه های سیاه زیاد شده و نمای ناخوشایند به این سقف ها می دهند. جالب است بدانید ورقه های فلزی سقف های شینگل به رشد جلبک ها کمک می کنند.
در این گونه مواقع معمولاً سقف های شینگل هیچگونه آسیبی را متحمل نشده اند و نیاز به تعویض ندارند و فقط کمی دچار تغییر رنگ شدند.

شینگل های آسفالتی ضد جلبک

برای جبران این مشکل بسیاری از سازندگان سقف های شینگل راه حل های متفاوتی را ارائه داده اند.
از آنجایی که به طور معمول سقف های شینگل در مناطق پربارش و مرطوب نصب می شوند و امکان دور کردن آنها از رطوبت و بارش نیز وجود نداشت، بالابردن کیفیت شینگل ها بهترین اقدامی بود که توسط سازندگان ارائه گردید و شینگل های آسفالتی طی این رویداد و توسط شرکت های سازنده عرضه شدند.
در شینگل های آسفالتی موادی به ماده اصلی تولیدی افزوده شد که سقف های شینگل معمولی به سقف های شینگل ضدجلبک و ضدخزه تبدیل شوند.

شینگل های آسفالتی ضد جلبک
از آنجایی که یکی از مکان های اصلی رشد خزه و جلبک ورق های فلزی زیرین شینگل ها بود، با بهبود کیفیت آنها تولید شینگل های آسفالتی با موفقیت انجام شد و به دلیل مزایای بالا استقبال گسترده ای از آن صورت گرفت.
اگر شما نیز در مناطق مرطوب زندگی می کنید و با مشکل وجود لکه های سیاه روی سقف های شینگل خود مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم از سقف های شینگل آسفالتی استفاده کنید تا از به وجود آمدن این لکه ها و صرف هزینه بالا جهت رفع آنها جلوگیری کنید‌.

پاکسازی کامل سقف شینگل

اما خبر خوش برای شما اینکه پاکسازی سقف های شینگل از لکه های سیاه امکان پذیر است. جلبک ها و خزه های به وجود آمده روی سقف شینگل در اثر رطوبت قابل پاکسازی می باشند و شما می توانید با انجام برخی نکات آنها را از بین ببرید و سقف شینگل خود را به حالت اولیه برگردانید.
پاک کننده های شیمیایی یکی از برترین ابزارها برای از بین بردن جلبک ها و خزه های موجود روی سقف های شینگل هستند و شما می‌توانید با استفاده از این پاک کننده ها آنها را به طور کامل از بین ببرید.
البته بهتر است بدانید خزه ها و جلبک هایی که موجب ایجاد لکه های سیاه روی سقف شده اند، قابلیت بازگشت دارند و دوباره می توانند ظاهر خانه را ناخوشایند کنند، بنابراین شما باید در بازه های زمانی معینی به پاک کردن آن ها به وسیله پاک کننده های شیمیایی بپردازید یا آنها را از نظر وجود جلبک ها و کپک ها بررسی کنید.
استفاده از پاک کننده های شیمیایی به سقف های شینگل هیچ آسیبی وارد نمی کند اما فشار پمپ کردن آب یا این مواد ممکن است باعث کاهش عمر مفید سقف شینگل شما شود.

پاکسازی کامل سقف شینگل
یکی از بهترین و مناسب ترین پاک کننده ها برای شستشوی سقف شینگل آب اکسیژنه است. با استفاده از آب اکسیژنه می توانید علاوه بر محافظت از سقف شینگل، میزان آسیب به محیط زیست را نیز کاهش دهید.
البته شما می توانید از مواد شیمیایی دیگری نیز استفاده کنید اما همانطور که گفته شد آب اکسیژنه بهترین گزینه است.
برای نابودی کامل جلبک ها و خزه ها پاک کننده شیمیایی را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی لکه های سیاه باقی بگذارید و سپس با آب آنها را شستشو دهید.

تجهیزاتی که برای تمیزکردن شینگل نیاز دارید

تمیزکردن سقف های شینگل عملیاتی است که به تجهیزات مناسبی نیاز دارد و می توان گفت بدون این تجهیزات عملاً غیرممکن است. اکنون به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- پاک کننده شیمیایی مناسب

همانطور که گفته شد انتخاب پاک کننده شیمیایی برای تمیز کردن سقف شینگل بسیار حائز اهمیت است و شما با انتخاب پاک کننده شیمیایی مناسب می توانید به آن طول عمر بیشتری ببخشید.
آب اکسیژنه مناسبترین و بهترین پاک کننده برای سقف های شیبدار می باشد که می‌تواند جلبک ها و خزه ها را نیز به طور کامل از بین ببرد.

۲- عینک محافظ چشم

چشم ها عضو بسیار حساسی از صورت هستند که نیازمند محافظت می باشند. برای جلوگیری از سوزش چشم خود هنگام پاکسازی سقف شینگل از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

۳- پمپ اسپری کننده

برای تمیز کردن سقف های شینگل از پمپ های اسپری کننده استفاده کنید، چرا که این پمپ ها ماده شوینده را به میزان مناسب روی سقف سطح مورد نظر قرار میدهند و شستشو را آسان تر می کنند.

۴- شیلنگ آب مناسب

برای شستشوی سقف های شینگل از شلنگ های آب معمولی استفاده نکنید. پیشنهاد می کنیم از سری های پهن یا آبپاش برای این منظور استفاده کنید تا علاوه بر شستشوی صحیح در مصرف آب نیز صرفه جویی کرده باشید.

تجهیزاتی که برای تمیزکردن شینگل نیاز دارید

۵- دستکش و لباس کار

برای تمیز کردن سقف های شینگل از دستکش و لباس کار استفاده کنید. دستکش ها و لباس های کار از به وجود آمدن خسارات انسانی هنگام شستشو جلوگیری می کنند.

۶- کفش های مناسب سقف شیبدار

همانطور که می‌دانید سقف های شیبداری که قرار است تمیز شوند، معمولا مرطوب بوده و یا در اثر بارش های مکرر دچار لیزی می شوند. استفاده از کفش های مناسب اصطکاک لازم را به وجود می آورد و مانع از سرخوردن از آنها می‌شوند.

۷- نردبان مناسب

وجود نردبان برای پاک کردن سقف های شیبدار ضروری است. اما سعی کنید از نردبان های مناسب و پهن برای این کار استفاده کنید تا دچار خسارات انسانی نشوید.

هنگام تمیز کاری سقف های شیبدار و همینطور قبل و بعد از آن حتما به نکات زیر توجه داشته باشید.

۱- از به تنهایی کار کردن روی سقف های شیبدار خودداری نمایید و حتما از شخصی کمک بخواهید.

۲- از طناب محافظ غافل نشوید و حتماً حین کار از آن استفاده کنید.

۳- برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به داخل دهانتان از ماسک های مخصوص استفاده کنید.

۴- پاک کردن و شستشوی سقف های شیبدار را با حوصله انجام دهید به هیچ عنوان عجله نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *