مقالات

سقف شیبدار چند شیب

سقف شیبدار چند شیب

سقف شیبدار به سقف های گفته می‌شود که ارتفاع پایین و ارتفاع بالای سقف با هم متفاوت بوده و باعث ایجاد شیب سقف می شود.
استفاده از این نمونه سقف ها باعث زیبایی و نمای خاص ساختمان می شود و بیشتر برای سقف خانه های ویلایی و آلاچیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشترین کاربرد سقف های شیبدار در مناطقی می باشد که بادخیز نباشد، استفاده از این گونه سقف ها باعث ایجاد  حجم بیشتر در فضای داخلی ساختمان شده، همچنین می توان از فضایی که در زیر سقف ایجاد می شود، به عنوان اتاق یا انبار وسایل استفاده کرد.
اما استفاده از این گونه سقف ها دارای مزایا و معایبی می باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

از مزایای سقف شیبدار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- یکی از پرطرفدارترین سقف ها برای مناطقی می باشد که میزان بارش در آنها زیاد می باشد، زیرا شیب این سقف ها به گونه ای است که میزان برف و باران ورودی، به مدت زیاد بر روی سقف باقی نمی ماند و از ایجاد فشار بیش از اندازه بر روی سقف جلوگیری می‌شود.

۲- باعث ایجاد جلوه زیبا در نمای بیرونی ساختمان می شود، همچنین وسعت بیشتری در فضای داخلی منزل ایجاد می کند.

۳- برای نصب سقف های شیروانی نیاز به مصالح زیادی نمی باشد، بنابراین اجرای آنها نیاز به هزینه کمتری دارد.

از معایب سقف های شیروانی موارد زیر می باشد:

۱- استفاده از این سقف ها برای مناطقی که وزش باد شدید می باشد، مناسب نیست و در صورتی که این گونه سقف ها برای این مناطق استفاده شود، در صورتی که استانداردهای لازم رعایت نشود، ممکن است باعث فرو ریختن سقف شود.

سقف شیبدار چند شیب

۲- در صورتی که هنگام نصب سقف شیروانی منافذ آن به صورت کامل بسته  نشود امکان لانه کردن حیوانات مختلف درون سقف زیاد می‌باشد، بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید تمامی منافذ سقف به خوبی بسته شود.

۳- نصب سیستم تهویه در این سقف ها مناسب نبوده و باید برای تهویه منزل، هواکش هایی در محیط منزل استفاده شود.

به طور کلی برای نصب سقف های شیروانی باید افراد متخصص و حرفه ای این کار را انجام دهند تا تمامی استاندارد های لازم برای نصب سقف رعایت شود و در صورتی که نیروی کار از مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد، میزان مشکلاتی که ممکن است برای ساختمان ایجاد شود به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 سقف شیبدار از نظر طراحی به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

۱- سقف شیبدار چند شیب

 به سقف هایی گفته می شود که چندین شیب دارند و این شیب ها دارای ابعاد یکسان بوده و در قسمت فوقانی سقف به یکدیگر متصل می شوند، طراحی این گونه سقف ها باعث زیبایی چشم انداز منزل شده و نمای زیبایی به آن می بخشد.

۲- سقف پروانه‌ای

طرح اینگونه سقف ها به گونه ای می باشد که در اتصال این صفحات به یکدیگر  شکل v ایجاد شده و به دلیل این که طراحی آن مانند بال های پروانه در حال پرواز می باشد این نوع سقف به این نام نامگذاری شده است. طراحی این گونه سقف ها بیشتر در منازلی استفاده می شود که به صورت مدرن ساخته شده‌اند و در نواحی گرمسیری واقع هستند.

۳- سقف شیبدار تک شیب

اینگونه سقف ها دارای یک ضلع هستند و در واقع مانند خطی با شیب ۴۵ درجه می باشد و این گونه سقف ها بیشتر برای ساختمان هایی کاربرد دارد که فضای داخلی آن ها به اندازه کافی بزرگ بوده و ارتفاع آن نیز زیاد می باشد و به اندازه کافی جا برای تعبیه پنجره وجود دارد.

انواع سقف شیبدار چند شیب از نظر جنس

موادی که برای ساخت سقف شیبدار چند شیب به کار برده می شود دارای جنس های متفاوتی می باشند که با توجه به شرایط آب و هوایی و اهمیت مقاومت ساختمان از جنس های متفاوت این سقف های شیبدار استفاده می شود.

۱- سقف شیبدار چوبی

جنس اینگونه سقف ها و مواد اولیه آنها از چوب می باشد و در گذشته به دلیل اینکه چوب نسبت به سایر مواد اولیه بیشتر در دسترس بود، ساخت این جنس سقف رواج داشته است، اما امروزه برای مقاوم‌سازی این نوع سقف ها از روکش های مقاوم در برابر عوامل بیرونی استفاده می شود، در کل استفاده از این نمونه سقف های شیبدار باعث ایجاد حس زیبایی در ساختمان شده، اما این گونه سقف ها نسبت به سایر سقف های شیبدار از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

۲- سقف شیبدار سنگی

برای ساخت این نمونه سقف از رنگ های مختلف سنگ استفاده می شود و اینگونه سقف ها مقاومت بالایی در برابر عواملی مانند آتش سوزی و تغییرات آب و هوایی دارد، اما برای ساخت این نمونه سقف های شیروانی هزینه بیشتری مصرف می شود.

۳- سقف شیبدار تایل

برای ساخت این نوع سقف ها از تایل و سفال استفاده می‌شود و به دلیل اینکه سقف های سفالی شکننده می باشند، کمتر از آنها استفاده می شود اما استفاده از سقف های تایل و سفالی ظرافت خاصی در معماری ساختمان ایجاد می کند.

۴- سقف شیبدار ترکیبی

سقف های شیب دار ترکیبی یکی از جدیدترین سقف ها می باشد که برای ساخت سقف های ترکیبی از انواع مواد پلاستیکی و پلیمری استفاده می شود و این گونه مواد از مقاومت بالایی برخوردار بوده و نسبت به سایر مواد اولیه وزن کمتری دارند و نصب آنها راحت تر می باشد.

۵- سقف شیبدار فلزی

جنس این گونه سقف ها از آلومینیوم، روی و استیل می باشد و به دلیل اینکه اینگونه مواد قابلیت بازیافت دارند، سقف های مناسبی می باشد، اما استفاده از این سقف ها با گذر زمان باعث تغییر شکل ظاهری آنها شده و تنوع طرح زیادی ندارد. اما در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و وزن آن ها کم می باشد.

۶- سقف شیبدار شینگل

یکی از پر طرفدارترین سقف های شیبدار سقف شیبدار شینگل می باشد و به دلیل تنوع رنگ و طرح زیادی که دارند، باعث ایجاد زیبایی خاصی در نمای ساختمان می شود، همچنین نصب اینگونه سقف ها راحت می باشد و از ماندگاری بالایی در برابر شرایط آب و هوایی برخوردار می باشند .
نصب راحت سقف های شینگل به دلیل وزن پایین آنها می باشد.

مزایای سقف شیبدار چند شیب

۱- استحکام بالا

به دلیل اینکه سقف های شیبدار های چند شیب دارای شیب های زیادی می باشد، بنابراین از استحکام بالاتری برخوردار می باشد و در شرایطی که بارندگی شدید می باشد، استفاده از این نوع سقف ها مناسب تر است.

۲- مساحت زیاد

استفاده از سقف های شیب دار چند شیب حجم زیادی را در فضای داخلی منزل ایجاد می کند، بنابراین باعث افزایش مساحت می شود.

مزایای سقف شیبدار چند شیب

۳- شیب مناسب

شیبی که برای این گونه سقف ها در نظر گرفته می‌شود، حدود ۳۵ تا ۵۵ درجه سانتی گراد می باشد و باعث می شود در هنگام بارندگی، آب بر روی سقف جمع نشود.

معایب سقف شیبدار چند شیب

۱- طراحی پیچیده

اجرای این سقف ها در ساختمان دارای پیچیدگی زیادی می باشد، بنابراین نصب آنها نیز سخت می باشد.

۲- رعایت تمامی استاندارد

برای نصب سقف های شیب دار چند شیب باید تمامی استانداردها در نظر گرفته شود و در صورت رعایت نکردن این استانداردها، زیرسازی با مشکل مواجه شده و احتمال آب بندی سقف وجود دارد.

معایب سقف شیبدار چند شیب

مزایا و معایب سقف شیبدار چهار شیب

سقف های شیبدار چهارشیب به سقف هایی گفته می شود که دارای چهارتیکه سقف می باشد و شیب سقف در قسمت پایین کمتر و در قسمت های بالاتر بیشتر می باشد و در قسمت های پایین تر سقف فضاهایی برای تعبیه پنجره وجود دارد که طراحی این گونه سقف ها به گونه ای می باشد که باعث جلوه زیبای ساختمان می شود و قسمت بالای این سقف ها از فاصله نزدیک قابل مشاهده نبوده و برای دیدن جلوه‌ای از ساختمان باید از فاصله دور آن را مشاهده کرد، در اصطلاح به این سقف ها، سقف فرانسوی گفته می‌شود که بیشترین کاربرد این نوع  سقف در کشور اروپایی می باشد.

مزایای سقف شیبدار چهار شیب

استفاده از سقف های شیبدار چهار شیب باعث می شود فضای منزل بزرگتر از حدی که هست، نشان داده شود و می توان برای طراحی زیباتر ساختمان از چندین مدل مختلف استفاده کرد.
استفاده از این گونه سقف ها باعث می شود در صورتی که بخواهید قسمت هایی به ساختمان اضافه کنید، این امر میسر باشد.

مزایا و معایب سقف شیبدار چهار شیب

معایب سقف شیبدار چهارشیب

۱- شیب کمتر نسبت به سایر سقف های شیرانی

به دلیل اینکه میزان شیب در سقف های شیبدار چهار شیب کمتر می‌باشد، بنابراین در صورتیکه میزان برف و باران سنگین باشد، این آب های اضافی دیرتر از سقف سرازیر می شود.

۲- هزینه بالای طراحی

این گونه سقف ها دارای پیچیدگی‌های زیادی می باشند و همین دلیل هزینه طراحی آنها نیز زیاد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف ویژه به مناسبت راه اندازی دومین خط تولید محصولات رایکا فقط تا تاریخ 30 دی ماه
جهت دریافت تخفیف خرید از سایت لطفا شماره تلفن خود را ثبت نمایید