مقالات

نکات نگهداری از شینگل در فصل بهار

نکات نگهداری از شینگل در فصل بهار

سقف ها از اجزا جدایی ناپذیر هر سازه ساختمانی به حساب می آیند و مانند هر بخش دیگر نیاز به نگهداری و مراقبت دارند.
یکی از رایج ترین نوع سقف در دسته سقف های شیبدار سقف شینگل می باشد.
در هر فصل باید از شینگل ها به بهترین شکل ممکن نگهداری شود به طور مثال در فصل های پاییز و زمستان، به دلیل وجود سرما، باد و باران و برف و… شینگل ها ممکن است آسیب ببینند همچنین در فصل بهار برای نگهداری شینگل ها برخی از نکات حتما باید رعایت شود.

از جمله این نکات:

۱- پس از به پایان رسیدن فصل زمستان، زمانی که برف و… تمام شد باید شینگل ها را مورد بررسی قرار داد و تمامی اجزای آن را به خوبی چک کرد.
به دلیل این که ممکن است شینگل نیاز به تعمیر داشته باشد و هر چقدر زود تر اقدام به تعمیر شینگل ها شود بهتر است و موکول کردن ان به زمان دیگر باعث بزرگ تر شدن آسیب شینگل می شود.

۲- محل اتصالات پیچ و مهره ها را به طور کامل چک کنید، به دلیل سرد و گرم شدن هوا ممکن است پیچ و مهره ها از جای خود بلند شوند و اتصالات شینگل ها مقاومت خود را از دست دهند و اگر وضعیت هوا تغییر کند و باد و‌‌‌‌… را همراه داشته باشد باعث آسیب شینگل می شود.

۳- گاهی اوقات ممکن است گوشه های شینگل ها دچار آسیب هایی مانند ترک خوردگی، شکستگی، پریدگی، تغییر رنگ و… شود و بررسی شینگل ها سبب می شود که اگر با این مشکلات رو به رو شدید اقدام به تعمیر آن کنید.

نکات نگهداری از شینگل در فصل بهار

۴- در فصل بهار سعی کنید لااقل یک بار اقدام به شستشو شینگل ها کنید.
برای شستشو شینگل ها می توانید به شرکت های خدماتی مراجعه کنید. شرکت های خدماتی شستشو انواع سقف ها، راهرو ها، حیاط ها و… را به عهده می گیرند.
شرکت های خدماتی برای شستشو شینگل ها از دستگاه های مخصوص و شوینده های مخصوصی استفاده می کنند تا شینگل ها پس از شستشو کاملا تمیز شوند.
شستشوی شینگل ها اگر با شوینده های مخصوص انجام شود، تمامی گرد و خاک ها و آلودگی ها از سطح شینگل از بین می رود.
در فصل زمستان به دلیل وجود باران و برف و… ممکن است بر روی سطح شینگل ها کپک و… زده شود و زمانی که فصل بهار آغاز می شود برف و باران تمام می شود و می توان راحت تر شینگل ها را بررسی کرد و با بررسی شینگل ها زمانی که با کپک ها و… رو به رو شدید حتما اقدام به شستشو شینگل ها کنید.

۵- در فصل بهار ممکن است حیواناتی مانند پرنده ها بر روی سقف شینگل ها لانه سازی کنند یا در مناطق کوهستانی ممکن است حیواناتی مانند مار لانه سازی کنند و با بررسی شینگل ها از لانه سازی حیوانات جلوگیری کنید.

۶- شینگل ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام از آن ها جنس و نوع مختلفی دارند. برخی از آن ها حساس هستند و با تغییر آب و هوا ممکن است دچار تغییر رنگ شوند‌ همچنین برخی دیگر از آن ها با سرد شدن هوا منسجم می شوند و با گرما شدن هوا حالت منسجم بودن خود را از دست می دهند و به همین دلیل ممکن است سطح آن باد کند و تغییر حالت دهد و زیبایی خود را از دست بدهد.

بررسی فضای بیرونی سقف شیبدار

برای حفظ زیبایی سقف های شیبدار بهتر است هر چند وقت یک بار اقدام به بررسی آن کنید به دلیل این که گاهی اوقات مشکلات از قسمت های بیرونی سقف به داخل سقف منتقل می شوند‌‌. به‌ طور مثال :

۱- زمانی که شرایط جوی هوا، طوفانی می باشد ممکن است به سقف آسیب هایی وارد کند یا قسمت های لبه سقف دچار شکستگی یا کنده شوند و زمانی که قسمت های لبه سقف، کنده می شوند گرد و خاک و آلودگی ها به داخل منتقل می شوند.

۲- همچنین گاهی اوقات ممکن است رنگ سقف شیبدار دچار تغییر رنگ شود.
تغییر رنگ سقف های شیبدار به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به طور مثال یکی از دلایل تغییر رنگ سقف های شیبدار، بارش باران های اسیدی می باشد.
باران های اسیدی زمانی که باریده می شود باعث آسیب دیدن سطح سقف شیبدار می شود و سقف به راحتی دچار تغییر رنگ می شود.
پس از بارش باران اسیدی، سقف شیبدار را با آب بشورید.
برای شستشو سقف، از آب لوله کشی استفاده کنید و با شلنگ و فشار قوی اب، سقف را آب بگیرید تا باران اسیدی از سطح سقف برداشته شود.

بررسی فضای بیرونی سقف شیبدار

۳- اگر بر روی سطح بیرونی سقف شیبدار با جلبک ها یا کپک مواجه شدید، سقف را با مواد شوینده قوی مورد شستشو قرار دهید‌‌.
برای شستن سقف شیبدار نکات ایمنی را رعایت کنید تا آسیب های جبران نا پذیری برای شما رخ ندهد.

۴- اگر با بررسی قسمت های بیرونی سقف شیبدار با بیرون آمدن میخ ها یا کنده شدن میخ ها رو به رو شدید، از یک متخصص برای تعمیر آن کمک بگیرید و خودتان برای رفع مشکل اقدام نکنید به دلیل این که تعمیر سقف های شیبدار یک کار تخصصی است و به تجربه و تخصص خاص نیاز دارد و اگر خودتان برای تعمیر سقف شیبدار اقدام کنید ممکن است باعث آسیب دیدن بیشتر سقف شیبدار شوید.

۵- اگر قسمت های بیرونی سقف شیبدار توسط حیواناتی مانند پرده ها آسیب دید، باید اقدام به ترمیم آن کنید به دلیل این که ممکن است حیوانات به راحتی به داخل منزل شما راه پیدا کنند.

بررسی فضای داخلی سقف شیبدار

علاوه بر بررسی فضای بیرونی سقف های شیبدار، قسمت های داخلی سقف شیبدار نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند تا اگر قسمت های داخلی سقف شیبدار دچار مشکلاتی شده باشد، اقدام به رفع مشکل شود.

به طور مثال:

۱- ممکن است گاهی اوقات سقف های شیبدار قسمت های داخلی آن ها دچار ترک خوردگی شوند، اگر قسمت های داخلی سقف دچار ترک خوردگی شود با یک فشار کوچک ممکن است سقف شیبدار دچار ریزش یا آسیب های جزئی شود. بنابرین اگر فضای داخلی سقف شیبدار را بررسی کردید با ترک هایی مواجه شدید اقدام به رفع ترک ها کنید.

۲- همچنین گاهی اوقات ممکن است گوشه ای از فضای داخلی سقف شیبدار دچار نشتی آب شود. اگر با نشتی آب مواجه شدید باید اقدام به تعمیر یا تعویض تیرک های آن کنید.
اگر سقف شیبدار دچار نشتی آب شود باعث می شود که آب‌ به ستون های اصلی منزل راه پیدا کند و ساختمان استحکام خود را از دست می دهد.

۳- گاهی اوقات ممکن است تیرک های سقف های شیبدار دچار شکستگی شوند.
اگر در فصل های پاییز و زمستان که فصل بارش باران و برف می باشد تیرک ها دچار شکستگی شدند باید هر چه زود تر اقدام به تعویض یا تعمیر آن ها کنید ولی اگر در فصل های بهار و تابستان تیرک ها شکسته شدند باید تا فصل های بارش باران اقدام به تعمیر آن ها کنید تا مشکلات دیگری را برای شما به بار نیاورد.

بررسی فضای داخلی سقف شیبدار

۴- زمانی که قسمت های داخلی سقف شیبدار را بررسی می کنید اگر روزنه های نور را مشاهده کرده اید به این معنی است که قسمت های بیرونی سقف شیبدار دچار خراشیدگی یا ترک خوردگی شده است و باید هر چه زود تر اقدام به ترمیم آن کنید به دلیل این که اگر باران یا برف ببارد آب به راحتی به قسمت داخلی فضای سقف شیبدار نفوذ پیدا می کند.

۵- اگر قسمت دود کش سقف شیبدار با نشتی یا ترک خوردگی مواجه شدید اقدام به تعمیر آن کنید.

۶- برای تعمیر قسمت های داخلی فضای سقف شیبدار حتما از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه اطلاعات کافی دارند و می توانند شما را برای بهتر نگه داشتن سقف شیبدار راهنمایی کنند. تعمیر سقف شیبدار باید به گونه ای انجام شود که سقف به طور کامل و اصولی تعمیر شود و پس از تعمیر هیچ نشانه ای از خرابی سقف دیده نشود.
برخی اوقات ممکن است زمانی که اقدام به بررسی قسمت های داخلی و بیرونی سقف های شیبدار می کنید با مشکلاتی مواجه شوید و اگر خودتان برای رفع مشکل اقدام کردید حتما اطلاعات خود را بالا ببرید و اگر در این زمینه هیچ گونه آگاهی و تخصصی ندارید حتما از متخصصین این کار، کمک بگیرید تا تعمیر سقف های شیبدارتان را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.
سقف های شیبدار مانند انواع سقف ها حساس هستند و اگر برای نگهداری آن ها ضعیف عمل کنید سقف ها زود به زود آسیب می بینند و مقاومت خود را از دست می دهند بنابراین سعی کنید برای حفظ مقاومت و استحکام تیرک ها و بدنه سقف تلاش کنید و اگر با مشکلاتی رو به رو شدید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *