مقالات

ویژگی های استفاده از سقف گالوانیزه

ویژگی های استفاده از سقف گالوانیزه

سقف ها از اصلی ترین اعضای یک سازه به شمار می‌روند.
نوع سقف ها معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، نحوه قرار گیری سایر خانه های منطقه و نوع سازه اصلی خانه تعیین می‌شوند.
برای مثال در مناطقی که پر بارش هستند، معمولا از سقف های شیب دار یا سقف های شیروانی استفاده می کنند و یا در سایر مناطق معمولا از سقف های مسطح استفاده می‌کنند.
سقف های شیب دار از جمله سقف های محبوب در ایران و کشور های مختلف هستند که به دلیل کاربرد بالا و مزایای بیشمار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نوع سقف ها علاوه بر زیبایی و چشم انداز فوق العاده ای که در نمای خارجی خانه به وجود می آورند، به هیچ عنوان دچار ریزش، تخریب و یا نشت آب و نشست نخواهند شد.
این سقف ها به دلیل شیب مناسبی که دارند، آب باران را به آبروها سوق می دهند و آن ها را نگه نمی دارند و به همین دلیل است که دچار نشست نمی‌شوند، پس از بارش برف سنگین نیز می‌توان به راحتی آنها را از روی سقف پارو کرد.
این موضوع در حالی است که بیشتر سقف های مسطح بعد از بارش دچار آبگرفتگی می‌شوند و پس از گذشت مدت زمان زیادی نشست می‌کنند.
سقف های شیب دار همچنین در خانه فضایی به وجود می آورند که می توان از آن استفاده کرد.
بهتر است بدانید که نوع سقف های شیروانی یا شیب دار نیز در این راستا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، در واقع نوع سقف های شیب دار است که ویژگی اصلی سقف ها را تعیین می‌کند.
استفاده از سقف های گالوانیزه در خانه های ویلایی معمولا امری بسیار رایج است.
این سقف ها از ویژگی ها و خصوصیات فوق العاده و منحصر به فردی برخوردارند که بسیاری از مردم را مجاب به نصب آنها در سازه ها و خانه های خود کرده اند.
همچنین مزایای بالای سقف های گالوانیزه باعث شده اند تا این سقف ها به عنوان بهترین سقف های خانه های ویلایی شناخته شوند‌.

ویژگی های استفاده از سقف گالوانیزه

برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر می‌باشند.

۱- طول عمر و دوام بسیار بالای سقف های گالوانیزه

دوام و طول عمر بالای سقف های گالوانیزه از مهمترین ویژگی های این سقف ها به شمار می‌روند. طول عمر بالای این سقف ها و در نتیجه ماندگاری بسیار زیاد این سقف ها باعث شده تا سقف های گالوانیزه به عنوان برترین سقف های خانه های ویلایی لقب بگیرند.
سقف های گالوانیزه معمولا حدود ۶۰ سال ماندگاری دارند و همچنین در مقابل عوامل تخریب زا مانند زنگ زدن و خوردگی در اثر رطوبت، بارش های سنگین باران و برف، باران های اسیدی، تگرگ سنگین و تابش مستقیم نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

۲- مقاومت و دوام بالا در مقابل عواملی همچون خزه و قارچ

سقف های شیب دار یا شیروانی معمولا در معرض مشکلاتی همچون رطوبت زیاد و باران زدگی قرار دارند.
اگر میزان این رطوبت بیشتر از حد مجاز باشد، فضای برای تولید و رشد خزه، قارچ و کپک فراهم خواهد شد. این موجودات معمولا سقف خانه را دچار تخریب می‌کنند، به داخل خانه راه پیدا می کنند‌ و ظاهری ناخوشایند در دیوار های خانه و همینطور سقف خانه به وجود می آورند.
مناسب ترین راه حل برای مبارزه با این آفات استفاده از سقف های گالوانیزه است.
سقف های گالوانیزه از ورود جلبک ها و قارچ ها به داخل خانه جلوگیری می‌کند و مسیر ورود آنها را به طور کامل می‌بندد. این در حالی است که سایر سقف های شیروانی مثل سقف های آسفالتی و چوبی، از این قابلیت برخوردار نبوده و در مدت زمان کمی تحت تاثیر قارچ و کپک و همینطور جلبک ها قرار می‌گیرند و پس از فراهم شدن زمینه برای رشد، به داخل خانه نیز نفوذ می‌کنند.
سقف های گالوانیزه همچنین در مقابل جوندگان نیز مقاومت بالایی دارند و مانع از ورود آنها به داخل خانه می‌شوند، در حالی که در سایر سقف های شیب دار یا شیروانی این موجودات می‌توانند به راحتی وارد خانه شوند و سقف را تا حدودی از بین ببرند.

۳- مقاومت در برابر خوردگی

یکی از برترین و شاید اصلی ترین ویژگی های سقف های گالوانیزه، مقاومت آنها در برابر خوردگی است. سقف های گالوانیزه از قدرت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی قرار دارند.
همانطور که گفته شد از سقف های شیب دار یا شیروانی، در نواحی گرم و پر بارش و شرجی استفاده می‌شود. اینگونه آب و هوا معمولا سلامت فیزیکی سقف های چوبی و آسفالتی را به خطر می اندازد و به نوعی آنها را دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌کند.
اما این موضوع در برابر سقف های گالوانیزه صدق نخواهد کرد چراکه پوشش اصلی سقف های گالوانیزه شامل یک فولاد است که روی آن ورق روی کشیده شده است.
ترکیب این دو فلز باعث شده تا سقف های گالوانیزه از مقاومت بسیار عالی و قابل توجهی در برابر خوردگی برخوردار باشند.

کاربرد ورق شیروانی

ورق های شیروانی انواع متفاوتی دارند. این ورق های شیروانی شامل ورق هایی همچون ورق های طرح ذوزنقه ای که شامل مربع های موج دار هستند و برای سوله و ویلا استفاده می شوند، ورق های شادولاین که که برای ساختمان های ضد زلزله و مکان های مرطوب استفاده می شوند و ورق های طرح سفال که از ورق های بسیار محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شوند و در برابر خوردگی از مقاومت بسیار عالی برخوردار هستند، می شوند.

کاربرد ورق شیروانی
ورق های شیروانی علاوه بر ویژگی هایی که قبل تر گفته شد، شامل مزایای مهم و بسیار مناسبی و عالی هستند.
نصب سریع و بسیار آسان و قیمت مناسب، عدم تغییر رنگ، مقاومت در برابر رطوبت بالا و شکستگی از مزایای این اوراق می‌باشند. ورق های شیروانی در کنار این مزایای متعدد، کاربرد های فراوانی نیز دارند که می توان از میان آنها به نکات زیر اشاره نمود.

۱- از ورق های شیروانی برای ساخت سقف های گالوانیزه استفاده می‌شود.

۲- ورق های شیروانی در ساخت نمای ساختمان ها به کار برده می‌شوند.

۳- ورق های شیروانی در ساخت سوله استفاده نیز استفاده می‌شوند.

علت استفاده از ورق گالوانیزه در سقف

همانطور که گفته شد ورق های گالوانیزه از مزایای بسیار زیاد و متعددی برخوردار هستند.
از ورق های گالوانیزه در ساخت سقف های شیب دار یا شیروانی استفاده می‌شود.
سقف های شیب دار معمولا در خانه ها یا ویلا های کنار دریا ساخته می‌شوند. این سقف ها از تجمع بیش از اندازه آب جلوگیری می‌کنند، آب را به آبگیر ها منتقل می‌کنند و در نتیجه از تخریب یا نشت سقف جلوگیری می کنند.
ورق های گالوانیزه بر روی این سقف ها کشیده می‌شوند و از پوسیدگی، رطوبت زیاد، خوردگی، آفت زدگی و تشکیل قارچ و جلبک جلوگیری می‌کنند.

علت استفاده از ورق گالوانیزه در سقف
ورق های گالوانیزه پوشش های بسیار مناسبی هستند که ماندگاری و دوام بسیار بالای آنها باعث شده تا بسیاری از افراد از آنها استفاده کنند.
مزایای بالا و عالی سقف های گالوانیزه باعث شده تا در دهه های اخیر میزان تقاضا و استفاده از این اوراق افزایش پیدا کند.

مراحل اجرای سقف با ورق گالوانیزه

همانطور که گفته شد ورق های شیروانی علاوه بر مزایای بالا، از نصب بسیار آسانی نیز برخوردار هستند و نصب ورق های گالوانیزه بسیار راحت تر از سایر اوراق می باشد‌.
قیمت نصب ورق های گالوانیزه با توجه به مزایای بسیار آن نیز مقرون به صرف می باشد‌.
این سقف ها از مقاومت بالایی در برابر باد و طوفان، تگرگ و برف سنگین برخوردار هستند و طول عمر بسیار بالایی نیز دارند. میزان مصالح مصرفی بسیار کمتر از سایر سقف ها بوده و در نتیجه هزینه های اجرایی را نیز تا میزان زیادی کاهش داده است.
مراحل اجرای سقف با ورق گالوانیزه شامل مراحلی است که خدمت شما شرح داده خواهد شد.
برای اجرای ورق های گالوانیزه ابتدا زیر ساخت آن را محکم و سفت می کنند، این زیر ساخت ها از کلاف های سفت و محکم و فلزی تشکیل شده اند.

مراحل اجرای سقف با ورق گالوانیزه
میزان استحکام این زیرساخت ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه میزان استحکام و مقاومت این زیرساخت ها است که مقاومت اصلی ورق های گالوانیزه و در نتیجه استحکام سازه را در برابر طوفان و باد مشخص می کند.
پس از اجرای این مرحله نوبت به قرارگیری یک لایه عایق مانند پشم شیشه است.
پس از عایق بندی مناسب سقف های شیب دار، نوبت به اصلی ترین مرحله نصب یعنی نصب ورق های گالوانیزه می‌رسد. برای نصب این اوراق آنها را در عرض ۱۲۵ تا ۱۰۰ و ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر برش می دهند.
البته باید گفت طول ورق های گالوانیزه با توجه به نوع سازه و خواست مشتری تعیین می‌شود.
پیشنهاد می کنیم گر شما نیز قصد نصب این نوع اوراق را در خانه های ویلایی دارید، حتما از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *