مقالات

پوشش گیاهی در سقف شیبدار

پوشش گیاهی در سقف شیبدار

امروزه استفاده از سقف های شیبدار یا همان سقف های شیروانی به طور بسیار زیادی گسترش پیدا کرده اند.
مزایای بالای سقف های شیبدار باعث شده تا همواره عده زیادی جزو طرفداران این سقف ها باشند و آن ها را در خانه های خود نصب کنند.
همچنین میزان مقاومت این سقف ها در برابر نفوذ آب باعث شده تا مردمی که ساکن مناطق پر بارش هستند، از این سقف ها برای خانه های ویلایی خود استفاده کنند. سقف های شیبدار از مزایای بالای دیگر نیز برخوردارند که شامل موارد زیر می شود.

۱- جلوگیری از خسارت های ناشی از تجمع آب

همانطور که گفته شد از سقف های شیبدار بیشتر در مناطق پر بارش استفاده می شود، شیب بالای سقف های شیبدار یا همان سقف های شیروانی باعث شده تا آب باران و برف پس از بارش روی سقف جمع نشود و به قسمت آبگیرها و پایین خانه منتقل شود.
تجمع آب در سقف خانه موجب ایجاد نشت و رطوبت در دیوارها و سقف خانه می شود و در مواردی موجب تخریب این قسمت ها در خانه نیز خواهد شد‌.
بهتر است بدانید باقی ماندن رطوبت در دیوارها و سقف های خانه سبب خواهد شد تا این قسمت ها کپک بزنند و ظاهری زشت در خانه به وجود بیاورند.

۲- نصب سریع و آسان نسبت به سایر سقف ها

سقف های شیبدار در عین مقاوم بودن از وزن بسیار سبکی نسبت به سایر سقف ها برخوردار هستند. این موضوع سبب شده تا نصب سقف های شیبدار نیز آسان‌تر و بسیار سریعتر از سایر سقف ها انجام شود و در نتیجه بسیار مقرون به صرفه تر از سایر سقف ها خواهد بود.
البته سقف های شیبدار از پوشش های سقفی متنوعی برخوردار هستند که شما می توانید با توجه به سلیقه خود هر یک را انتخاب و نصب کنید.

پوشش گیاهی در سقف شیبدار

۳- نصب سقف های شیبدار و ایجاد زیبایی ظاهری بالا در نمای بیرونی خانه

نمای بیرونی خانه یکی از مهمترین چشم انداز های خانه است به همین دلیل زیبا بودن آن برای بسیاری از افراد مهم است. سقف ها از اجزای مهم خانه هستند که در نمای بیرونی خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. سقف های شیبدار در طرح ها و رنگ های متفاوت و زیبایی ساخته می‌شوند و می‌توانند به نمای بیرونی خانه نشاط و زیبایی ببخشند.
در گذشته برای زیباسازی و عایق بندی سالم سقف های شیبدار از پوشش گیاهی استفاده می کردند‌‌. ساختار این پوشش های گیاهی از جنس گیاه خشک شده بود و از گیاهانی مانند چوب های شاخ گوزنی، چوب راش و همینطور برگ درخت نخل تشکیل شده بودند.
وجود این نوع چوب ها در ساخت پوشش گیاهی سقف های شیبدار باعث شده بود تا این پوشش ها به عنوان عایق نیز به کار بروند.

عایق بودن پوشش گیاهی سقف های شیب دار

یکی از مهمترین مزایای پوشش های گیاهی در سقف های شیبدار، عایق بودن آنها است. همانطور که گفته شد و از نام این پوشش ها نیز پیداست بخش عمده این پوشش ها را گیاهان خشک و فشرده تشکیل داده اند.
هنگام وزش باد هوا در میان این گیاهان و چوب های خشک گیر کرده و حبس می شود.
به همین دلیل است که می توان از این پوشش ها به عنوان نوعی عایق استفاده کرد. بهتر است بدانید ایجاد این نوع سقف ها هوای عبوری و حاصل از باد را زمان عبور به دام می اندازند و یکی از برترین عایق ها به شمار می روند که در گذشته های دور در خانه های مناطق گرمسیری و معتدل از آنها استفاده می‌شده است.

عایق بودن پوشش گیاهی سقف های شیب دار
علاوه بر این مزیت پوشش گیاهی در سقف های شیبدار، این پوشش ها از نمای ظاهری بسیار زیبایی برخوردارند و سبب خواهند شد تا نمای بیرونی خانه نیز زیبا شود.
اما ایجاد پوشش های گیاهی برای سقف های شیبدار روشی قدیمی و بسیار کارآمد بود که در گذشته افراد زیادی از آن استفاده می‌کردند. گرچه در سال های اخیر پوشش های سقفی متنوعی ساخته و عرضه شدند ولی هنوز هم از این سقف ها برای برخی خانه های ویلایی در کشور انگلستان استفاده می‌کنند.

تاریخچه پوشش گیاهی سقف های شیب دار

همانطور که گفته شد پوشش های گیاهی سقف های شیب دار، بسیار قدیمی هستند و جالب است بدانید این پوشش های سقفی نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارند و از قدیمی ترین پوشش های سقفی برای سقف های شیبدار به شمار می روند.
نوع این پوشش ها اما در مناطق گوناگون متفاوت است به طور مثال در ساخت این نوع پوشش های گیاهی در شهر اسکاتلند از ساقه ی غلات و خاک رس استفاده می شده است.
نصب پوشش های گیاهی برای سقف های شیبدار کمی سخت تر از سایر پوشش های سقفی است و به همین دلیل از هزینه بیشتری نیز برخوردار است.
علاوه بر آن با پیشرفت تکنولوژی و ساخت پوشش های سقفی جدید و مدرن تر، بسیاری از افراد به نصب این پوشش های سقفی پرداختند و نصب پوشش های گیاهی به نوعی فراموش شدند.
پوشش های سقفی از جمله پوشش های سقفی شینگل که در دنیای جدید برترین نوع پوشش سقفی هستند و از تفاوت های آشکاری با پوشش های سقفی گیاهی برخوردارند. از جمله این تفاوت ها  را می توان به موارد زیر اشاره نمود.

۱- سقفهای شینگل از وزن کمتری نسبت به سقف های گیاهی برخوردارند و نازک تر از آنها هستند.

۲- نصب سقف های شینگل بسیار راحت تر از سقف های گیاهی است و در نتیجه هزینه کمتری نیز می‌طلبد.

۳- ساخت پوشش های سقفی گیاهی زمان زیادی می طلبد اما پوشش های سقف شینگل در کمترین زمان ممکن و به تعداد زیاد ساخته می شوند.

تاریخچه پوشش گیاهی سقف های شیب دار

۴- سقف های شینگل از مقاومت بالاتری نسبت به سقف های گیاهی برخوردارند.

۵- سقف های شینگل نوعی عایق حرارت صدا و باد به شمار می روند و از ضخامت کمی برخوردارند در حالی که سقف های گیاهی فقط عایق باد می باشند و ضخامت بالایی دارند.

۶- در ساخت سقف های شینگل کمترین میزان خسارت به محیط زیست می رسد ولی سقف های گیاهی موجب تخریب محیط زیست و گیاهان  خواهند شد.

وجود این تفاوت های آشکار سبب شد تا سقف های شیبداری که از پوشش های گیاهی ساخته شده بودند به نوعی منسوخ شوند و به فراموشی سپرده شوند.
البته بهتر است بدانید هنوز هم هستند عده ای که از این نوع سقف ها برای سقف خانه های خود استفاده کنند به هر حال پوشش های گیاهی از زیبایی بسیاری برخوردارند که هنوز هم باب میل بسیاری از مردم است و عده زیادی مشتاق نصب آنها هستند.
همچنین در برخی مناطق این پوشش های سقفی در سایر خانه های محله است که تعیین می کند شما چه نوع پوشش سقفی باید برای سقف خانه خود در نظر بگیرید.

ژاپن خواستگاه پوشش گیاهی سقف شیبدار

جالب است بدانید خاستگاه پوشش های گیاهی در سقف های شیبدار کشور ژاپن است. پوشش گیاهی سقف شیبدار به عنوان میراث جهانی در کشور ژاپن ثبت شده است. که در بازه ای از زمان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و در بیشتر کشورهای جهان رواج یافت.
کشورهای آلمان، بلژیک، ایرلند، هلند، دانمارک و انگلستان از طرفداران اصلی این نوع پوشش های سقفی بوده و هستند. اما همانطور که گفته شد استفاده از پوشش های گیاهی برای سقف های شیبدار در سالهای اخیر گرچه بسیار کم است ولی رواج دارد و هنوز هم انتخاب افراد علاقه مند به فضای کلاسیک است.
در کشور ژاپن نیز که مهد تشکیل اینگونه سقف ها است، استفاده از پوشش های گیاهی رواج دارد. در سال های اخیر در این کشور ساخت پوشش های سقفی مدرن مانند پوشش های سقفی شینگل، پوشش های سقفی فلزی و … گسترش یافت و این کشور امروزه این سقف ها را به تولید انبوه رسانده است.
با این وجود اما علاقه مندان به پوشش گیاهی سقف های شیبدار در این کشور هنوز هم به ساخت این پوشش ها در سقف های خود می‌پردازند و به همین منظور افرادی برای ساخت و نصب اینگونه پوشش های سقفی آموزش می‌بینند و به مهارت دست پیدا می‌کنند.

ژاپن خواستگاه پوشش گیاهی سقف شیبدار
همچنین مزایای بسیار عالی همچون عایق بودن و زیبایی بالای این نوع پوشش های سقفی سبب شد تا هنوز هم در کشوری مانند انگلستان از این نوع پوشش سقفی در مناطق گرمسیری استفاده شود.
گرچه در گذشته نصب و ساخت پوشش های گیاهی سقف های شیبدار توسط خود افراد صورت می گرفت.
اما با توجه به میزان خسارت های زیادی که نصب این پوشش ها به محیط زیست می زند، بهتر است ساخت پوشش های گیاهی را به افراد متخصص و باتجربه بسپاریم تا کمترین میزان خسارت به محیط زیست وارد شود و پوشش های گیاهی به زیباترین و بهترین شکل ممکن ساخته شوند.
اگر شما نیز تصمیم دارید از این نوع پوشش ها برای خانه های ویلایی خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم حتما از افراد با تجربه و حرفه ای و راهنمایان بالقوه کمک بگیرید تا از مزایای بالای این نوع پوشش های سقفی به نحو احسن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف ویژه به مناسبت راه اندازی دومین خط تولید محصولات رایکا فقط تا تاریخ 30 دی ماه
جهت دریافت تخفیف خرید از سایت لطفا شماره تلفن خود را ثبت نمایید