مقالات

استفاده از پنل خورشیدی بر روی سقف شیروانی

استفاده از پنل خورشیدی بر روی سقف شیروانی

با پیشرفت تکنولوژی زمینه ایجاد شده است که می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرده و آن را به انرژی الکتریسیته تبدیل کرد، که این کار با استفاده از پنل های خورشیدی قابل اجرا می باشد و به دلیل بازدهی بالایی که دارد، استقبال زیادی از سیستم های خورشیدی در سراسر جهان شده است.
استفاده از پنل‌های خورشیدی ممکن است باعث تغییر ظاهر پشت‌بام شود به همین خاطر بعضی از افراد از پنل های خورشیدی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند از کاشی های خورشیدی که ظاهر آن نسبت به طرح های خورشیدی بهتر است، استفاده کنند.
چنانچه قصد دارید، از پنل های خورشیدی بر روی سقف های شیروانی استفاده کنید، باید مواردی مانند جهت، زاویه، جنس سقف و همچنین فضای موجود در نظر گرفته شود، تا بتوان از پنل خورشیدی مناسب سقف استفاده کرد.

۱- جهت سقف

 قبل از نصب پنل خورشیدی، ابتدا باید جهت سقف بررسی شود و در صورتی که سقف منزل در جهت جنوب قرار گرفته باشد، برای نصب پنل مناسب تر می باشد، اما نصب پنل در ساختمان هایی که در جهت های دیگر ساخته شده باشند امکان پذیر می باشد اما ممکن است میزان بازدهی کاهش پیدا کند.

استفاده از پنل خورشیدی بر روی سقف شیروانی

۲- زاویه شیب

یکی دیگر از مواردی که برای نصب پنل باید در نظر گرفته شود، زاویه سقف شیروانی می باشد و چنانچه زاویه سقف برای نصب پنل مناسب نباشد، پایه هایی در زیر پنل قرار گرفته می شوند تا میزان زاویه متناسب شود.

۳- میزان فضای موجود

فضای در نظر گرفته شده برای نصب پنل باید به اندازه کافی باشد، زیرا اندازه پنل ها متفاوت بوده و برای اینکه نصب پنل مقرون به صرفه باشد باید این فضا کافی باشد.
با توجه به اندازه زاویه سقف های شیروانی و موادی که برای ساخت سقف های شیروانی به کار برده می شود، بسیاری از افراد از این خاصیت سقف های شیروانی استفاده کرده و پنل های خورشیدی را بر روی این سقف ها نصب می کنند‌ نصب پنل خورشیدی باعث می شود انرژی نور و گرمای خورشید به انرژی الکتریسیته تبدیل شده بنابراین در مصرف برق صرفه جویی شده و در هنگام قطعی برق می توان از انرژی الکتریسیته استفاده کرد.
پنل خورشیدی را می توان بر روی سقف ویلا، سقف سوله، سقف انبار و کارخانه نصب کرد اما برای نصب آن باید به مواردی توجه کرد.

انواع پنل خورشیدی قابل نصب بر روی سقف شیبدار

سیستم های خورشیدی که بر روی سقف شیبدار قابل استفاده می باشند با توجه به اندازه و قابلیتی که دارند به دو دسته تقسیم می شوند که این دو دسته عبارتند از:

۱- پنل های خورشیدی

 این پنل ها به صورت جداگانه می باشند و به دلیل اینکه سقف های شیروانی دارای شیب زیادی می باشند، نصب پنل ها بر روی این سقف ها ممکن است کمی با مشکل مواجه شود، زیرا باعث لیز خوردن پنل ها می شود، همچنین ظاهر این گونه پنل‌ها به گونه ای می باشد که سقف از حالت طبیعی خارج شده و بسیاری از افراد به خاطر ظاهر آن ترجیح می‌دهند از پنل استفاده نکنند.

انواع پنل خورشیدی قابل نصب بر روی سقف شیبدار

۲- کاشی های خورشیدی

کاشی های خورشیدی در اندازه های کوچک تری نسبت به پنل تولید می‌شوند و می توان از آن ها در بین قطعات به کار برده در سقف شیبدار استفاده کرد، به همین خاطر نصب آنها راحت تر می باشد، اما هزینه ای که برای نصب کاشی های خورشیدی مصرف می شود نسبت به پنل های خورشیدی بالاتر می باشد و تقریباً دو برابر هزینه نصب پنل های خورشیدی می باشد، اما نصب اینگونه کاشی ها بر روی سقف زیبایی سقف را حفظ می کند و همچنین انرژی الکتریسیته در زمان کمتری تولید می شود.
پس اگر ظاهر منزل برای شما مهم می باشد، استفاده از کاشی های خورشیدی مناسب تر است.
برای نصب پنل های خورشیدی از بست استفاده می شود که این بست ها در اندازه های مختلفی وجود دارند که برای نصب پنل های خورشیدی بر روی سقف هایی از جنس تایل، سنگی و شینگل برای استفاده از بست باید سقف سوراخ شود اما بر روی سقف های موج دار نیازی به سوراخ کردن سقف نیست.

بررسی مزایای استفاده از انواع متفاوت پنل خورشیدی

۱- هزینه پایین، به نسبت بازدهی بالا

نصب پنل های خورشیدی بر روی سقف بازدهی بالایی دارد و با یک بار نصب این گونه پنل ها می توانید میزان انرژی زیادی تولید کنید و به دلیل مقاومت بالای پنل های خورشیدی، این پنل ها نیاز به تعمیر زیادی ندارد و نصب پنل ها باعث می شود در مصرف برق صرفه جویی شود.

۲- زیبایی سقف

علاوه بر تاثیری که استفاده از پنل های خورشیدی در صرفه جویی مصرف انرژی دارد، استفاده از سیستم‌های خورشیدی باعث حفظ زیبایی منزل می شود، زیرا این سیستم ها را می توان در نوع کاشی های خورشیدی تهیه کرد، استفاده از کاشی های خورشیدی زیبایی خاصی به سقف شیبدار می دهد، همچنین هیچ گونه آثار مخربی بر روی سقف خانه ایجاد نمی کند.

بررسی مزایای استفاده از انواع متفاوت پنل خورشیدی

۳- راحتی نصب

به کارگیری افراد حرفه‌ای که در این زمینه تخصص دارند، باعث می شود نصب پنل های خورشیدی به آسانی صورت بگیرد و در کمترین زمان بیشترین بهره‌وری از انرژی خورشید را داشته باشید و از بازدهی آن لذت ببرید، اما این موضوع زمانی میسر می شود که افراد در این زمینه تخصص کافی داشته باشند.

۴- پنل های خورشیدی در برابر باران مقاوم می باشند.

با توجه به پیشرفت هایی که در ساخت پنل ها روی داده است ساخت این پنل ها به گونه می باشد که می توانند انرژی قطره های باران را به انرژی الکتریسیته تبدیل کنند، بنابراین نصب این پنل ها در مناطق باران خیز نیز باعث بهره وری می شود. پس نصب پنل های خورشیدی در مناطق باران‌خیز هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نکرده و می توان از انرژی باران نیز استفاده کرده و آن را به انرژی برق تبدیل کرد.

موارد مورد توجه در هنگام خرید و نصب پنل خورشیدی

۱- هزینه نصب پنل خورشیدی

یکی از مهمترین عوامل در نصب پنل های خورشیدی قیمت آن می باشد که قیمت پنل خورشیدی با توجه به عوامل مختلفی متغیر است. اما برای خرید پنل خورشیدی تنها قیمت آن را مد نظر قرار ندهید، زیرا ممکن است ارزان بودن آن باعث کاهش کارایی و بازدهی آن شود و همچنین از طول عمر کمتری برخوردار باشد.

۲- کیفیت پنل خورشیدی

مواد اولیه مختلفی برای ساخت پنل خورشیدی به کار برده می شود و در صورتی که این مواد از کیفیت بالایی برخوردار باشند، کیفیت پنل خورشیدی افزایش پیدا می کند. گاهی بعضی از تولید کنندگان، تمامی مراحل تولید پنل های خورشیدی را تحت کنترل دارند، اما بعضی دیگر از  تولید کنندگان تنها به مونتاژ پنل می پردازند و نقشی در توسعه سرمایه گذاری ندارند، بنابراین در هنگام خرید پنل باید اعتبار شرکت را مورد بررسی قرار دهید و میزان رضایت مشتریان را مد نظر قرار دهید.

۳- میزان بازدهی پنل

بازدهی به معنای میزان انرژی الکتریکی که توسط پنل تولید می شود، می باشد. هر چه میزان بازدهی بیشتر باشد پنل کاربردی تر و بهتر می باشد، اما ممکن است هزینه خرید این پنل ها نیز افزایش پیدا کند. پس هرچه یک پنل گران تر باشد ممکن است میزان بازدهی آن بیشتر باشد، اما شما باید بودجه ای که برای خرید پنل در نظر گرفته اید را نیز مورد توجه قرار دهید.

موارد مورد توجه در هنگام خرید و نصب پنل خورشیدی

۴- اندازه پنل خورشیدی

برای خرید پنل خورشیدی باید اندازه فیزیکی آن را نیز مشخص کنید و اندازه آن باید به گونه‌ای باشد که بتواند برق مصرفی منزل را تامین کند، همچنین باید فضایی که برای نصب پنل در نظر گرفته اید را نیز در نظر داشته باشید

۵- نوع پنل خورشیدی مورد استفاده

مواد اولیه ای که برای ساخت پنل های خورشیدی به کار برده می شود، متفاوت می باشد به عنوان مثال سلول های سیلیکون مونوکریستالی می توانند گرمای زیاد را تحمل کنند و بازدهی بالایی دارند و تاثیر کمتری بر روی محیط زیست دارند و پنل هایی که با استفاده از سلول های سیلیکونی پلی کریستالی ساخته شده اند یکی از پرکاربردترین پنل ها می باشد و سلول های سیلیکونی آمورف، میزان سیلیکون به کار برده در آنها کمتر می باشد و بازدهی زیادی ندارد.

برای نصب پنل های خورشیدی نیز باید به نکاتی توجه کرد که این نکات عبارتند از:

۱- نصب پنل ها باعث تولید ولتاژ بالایی از برق می شود، بنابراین بسیار خطرناک است و باید این پنل ها به گونه ای نصب شود که هیچ گونه خطری برای افراد ایجاد نکند.

۲- برای نصب پنل استحکام بام نیز باید در نظر گرفته شود و در صورتی که بام استحکام کافی ندارد، ابتدا باید بازسازی شود و سپس پنل مورد استفاده قرار گیرد، با اینکه هر پنل وزن زیادی ندارد اما در مجموع باعث ایجاد فشار زیادی بر سقف بام می شود.

۳- در صورتی که فضای کافی برای نصب پنل ندارید، بهتر است از پنل‌های خورشیدی نازک استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف ویژه به مناسبت راه اندازی دومین خط تولید محصولات رایکا فقط تا تاریخ 30 دی ماه
جهت دریافت تخفیف خرید از سایت لطفا شماره تلفن خود را ثبت نمایید