مقالات

بازیافت سقف شیبدار

بازیافت سقف شیبدار

همانطور که می دانید امروزه میزان استفاده از سقف های شیبدار یا همان سقف های شیروانی افزایش پیدا کرده است. استفاده از سقف های شیروانی یا همان سقف های شیبدار زیبایی ظاهری بسیاری در فضای بیرونی خانه به وجود می آورد.
همینطور استفاده سقف های شیبدار در برخی محله ها فضای دلنشینی را به این محله ها داده و آنها را زیباتر از قبل کرده است.
از سقف های شیبدار بیشتر در مناطق پربارش استفاده می‌شود. سقف های شیروانی یا همان سقف های شیبدار از مزایای بالایی برخوردارند که بسیاری از افراد را مجاب به نصب آنها کرده اند که اکنون به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

۱- عدم به وجود آمدن مشکلاتی همچون آبگرفتگی، تجمع آب و در نتیجه نشت آب به داخل خانه و تخریب دیوار یا سقف خانه

۲- جلوگیری از ایجاد کپک، قارچ و موجوداتی از این دست در اثر رطوبت بالا در دیوارها

۳- تهویه هوای خانه در فصل های گرم سال و همینطور جلوگیری از هدر رفت انرژی در فصل های گرم سال

۴- عایق حرارتی و صوتی بسیار عالی

۵- ایجاد فضای تازه و جدید در زیر سقف شیروانی که می توان از آن استفاده کرد

۶- استحکام بسیار بالا و مقاومت در برابر بارش و برف های سنگین، تگرگ و طوفان

۷- ساخت و نصب راحت سقف های شیبدار نسبت به سایر سقف ها و در نتیجه مقرون به صرفه بودن آن با توجه به مزایای بالا

۸- عمر و ماندگاری بالای سقف های شیبدار

۹- کمترین میزان خسارت به محیط زیست در مراحل مختلف ساخت سقف های شیبدار و همینطور امکان بازیافت سقف های شیبدار جدید

بازیافت سقف شیبدار

اهمیت به محیط زیست و حیوانات در سال های اخیر در میان مردم جهان بسیار بیشتر از سال های قبل شده است.
به همین دلیل بیشتر مردم به دنبال خرید کالاها و سازه هایی هستند که ساخت آن ها کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده باشد.
در پی افزایش میزان استفاده از سقف های شیبدار، کارخانه های تولید این سقف ها در ساخت آنها از موادی استفاده کردند که امکان بازیافت داشته باشد و به محیط زیست آسیب های هنگفت وارد نکند.
از این رو در سال های اخیر پوشش های سقف های شیبدار به صورت های متنوع و مدرن عرضه شدند که علاوه بر مزایای بالا، از امکان بازیافت نیز برخوردار باشند.
این عمل موجب شد تا بسیاری از صاحبان خانه های ویلایی و غیر ویلایی در سرتاسر جهان از این نوع سقف های شیب دار استفاده کنند و بسیاری از مردم را نیز به خرید و نصب این سقف ها برای خانه های خود تشویق کردند.
یکی از مهمترین عواملی که سبب شد دوباره سقف های شیبدار جزو پرفروش ترین سقف‌ها شود و از آنها به صورت گسترده استفاده شود، امکان بازیافت این سقف ها پس از استفاده طولانی مدت از آن ها بود.

بازیافت سقف شینگل

یکی از کاربردی ترین سقف هایی شیبداری که امروزه مشتریان بسیار زیادی نیز پیدا کرده و بسیار باکیفیت می باشد، استفاده از سقف های شینگل است.
سقف های شینگل بسیار سبک هستند و به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن نصب می شوند.
از این رو استفاده از این نوع سقف ها بسیار بیشتر از سایر سقف ها است.
سقف های شینگل از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند که این انعطاف پذیری بالا به دلیل وجود ماده ای به نام قیر در ورق های آن است.
همچنین قیر باعث دوام بالای ورق های سقف های شینگل نیز می‌شود و به همین دلیل است که سقف های شینگل در برابر طوفان و باد مقاوم شده اند.
وجود قیر در ورق های سقف های شینگل باعث شده تا این سقف ها امکان بازیافت داشته باشند.
قیر از ترکیباتی همچون سیلیس، نفت و مواد معدنی تشکیل شده است و امکان بازیافت پوشش های سقفی شینگل به دلیل وجود ماده قیر در بافت این پوشش ها است.
همانطور که گفته شد سقف های شینگل از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و عمر بالایی دارند. اما به هرحال همه سقف ها در اثر عواملی طبیعی یا انسانی روزی دچار تخریب یا تغییر حالت می‌شوند.
سقف های شینگل از گارانتی با مدت زمان بالایی برخوردارند و امکان تعویض آنها در دوره های بلند امکان پذیر است.
این سقف ها قابل بازیافت هستند و این موضوع سبب شده تا بتوان آنها را به راحتی ترمیم و تعویض نمود و این عمل به سبب وجود قیر در ورق های آن امکانپذیر است.

بازیافت سقف شینگل
همانگونه که ذکر شد، مواد معدنی موجود در ماده اولیه، که قیر است، از سازگاری خوبی با محیط زیست برخوردار است و این موضوع امکان ترمیم این سقف ها را فراهم آورده است.
از این رو در صورت خرابی یا پوسیدگی این سقف ها می توان آن ها را به دو روش گوناگون بازیافت نمود.

۱- بازیافت شینگل با استفاده از مواد معدنی نو در دمای بالا

یکی از رایج ترین روش های بازیافت قیر آن است که می توان آن را در دمای بسیار بالا و حرارت داغ قرار داد تا به طور کامل ذوب شود.
سپس آن را با دانه های سیلیس و مواد معدنی ترکیب کرد و در پایان دوباره قیر را تولید کرد.

۲- بازیافت قیر با مخلوط کردن آن با مواد دیگر در دمای بالا

یکی دیگر از روش های بازیافت غیر موجود در شینگل ها آن است که می توان آن ها را در دمای بسیار بالا ذوب کرد. سپس آن را به وسیله دستگاه های بزرگ مخلوط کنندگی با مواد دیگر مخلوط کرد و نقاط تخریب شده را ترمیم نمود.
بهتر است بدانید قیر های بازیافت شده نیز به طور کامل مورد استفاده قرار می گیرند و از آنها در ساخت آسفالت نیز استفاده می شود.

سقف pvc

پس از سقف های شینگل، یکی دیگر از پر استفاده ترین سقف های شیبدار سقف پی وی سی است.
سقف های pvc از زیبایی ظاهری بسیار بالایی برخوردار هستند و دارای طیف وسیعی از رنگ می باشند که به فضای خانه زیبایی و شکوه می بخشند.
این سقف ها مانند سقف های شینگل از وزن نسبتا سبک و نصب بسیار آسانی برخوردار هستند.
از سقف های pvc نیز مانند سایر سقف های شیروانی در مناطق پربارش استفاده می شود.
سقف های پی وی سی از عمر و دوام بالایی برخوردارند.
سقف های پی وی سی انواع مختلفی دارند، قیمت آنها نیز با توجه به نوع آنها تعیین می شود و به عواملی همچون ضخامت و نوع رنگ آنها بستگی دارد.

سقف pvc
سقف های pvc  از جنس محصولات پلیمری و پلاستیک های فشرده است. وجود این مواد در لایه های مختلف سقف های pvc باعث شده تا این سقف ها عایق حرارتی و صوتی بسیار عالی باشند.
امکان بازیافت ورق های pvc نیز وجود دارد و جالب است بدانید علاوه بر وجود ماده‌ای به نام پلاستیک در ساخت آن ها، این سقف ها هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند و از گارانتی بالا و در نتیجه قابلیت ترمیم برخوردارند.

قابلیت بازیافت ورق pvc

همانطور که گفته شد بازیافت ورق های pvc نیز امکان پذیر است و این موضوع از ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد سقف های pvc به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است، ‏pvc در واقع نمادی از پلیمر هایی به نام پلی وینیل کلراید است. بازیافت این مواد امری بسیار حائز اهمیت است و باید برای داشتن محیط زیست سالم تر مورد توجه قرار گیرند. ورق های پی وی سی قابلیت بازیافت دارند که بازیافت آنها شامل مراحل زیر می شود.

۱- جداسازی ضایعات pvc

برای جداسازی ضایعات ورق های pvc می توان از دو روش استفاده کرد، روش رایج برای جداسازی این ضایعات استفاده از نیروی انسانی و به شیوه سنتی و دستی است. روش دیگری نیز برای جداسازی این ضایعات وجود دارد، در این روش جداسازی به وسیله تجهیزات و ماشین آلات مجهز و پیشرفته انجام می شود.

۲- شستشوی اولیه و آسیاب

پس از جداسازی ضایعات pvc، آنها نیاز به شستشو پیدا می‌کنند زیرا ممکن است هنوز گرد و غبار و آلودگی ها روی آن باقی مانده باشد.
شستشوی گرد و غبار موجود میان ضایعات، دارای مزایایی است که از آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از آسیب دیدن تیغه های آسیاب
  • امکان خرد شدن و آسیاب شدن راحت تر و در زمان کمتر

قابلیت بازیافت ورق pvc

۳- تولید پرک پی وی سی

پس از شستشوی ثانویه مواد و خردشدن و آسیاب شدن آنها به وسیله دستگاه، تولید پرک پی وی سی آغاز می‌شوند. که به طور معمول این پرک ۱۰ تا ۲۰ میلی متر می‌باشند.

۴- تولید گرانول پی وی سی

پرک های پی وی سی پس از شستشوی دوباره و خشک شدن در دستگاهی به نام گرانول ساز ریخته شده و دوباره ساخته می‌شوند.
به این ترتیب ورق های پی وی سی دوباره ساخته می‌شوند و طی این امر کمترین آسیب را در مقایسه با سایر سقف ها به محیط زیست وارد خواهند کرد.
بازیافت ورق های پی وی سی و ساخت دوباره آن ها عملیاتی است که موجب صرفه جویی خواهد شد و به راحتی توسط کارشناسان امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *