مقالات

خاصیت بازتاب تابش خورشید در سقف شینگل

خاصیت بازتاب تابش خورشید در سقف شینگل

سقف ها عضو بسیار مهمی برای خانه هستند و اهمیت بسیار مهمی برای بدنه و مقاومت ساختمان دارد به همین دلیل برای نصب و انتخاب سقف های شینگل حساسیت بسیاری نشان می دهند.
سقف های شینگل در برابر عوامل بیرونی نیز مقاومت نشان می دهد به طور مثال زمان باد و طوفان از وارد شدن برگ و خرده ریز و… جلوگیری می کند همچنین به راحتی می تواند از ورود حیواناتی مانند پرنده ها یا خزندگانی مانند مارمولک جلوگیری کند.
به همین دلیل برای انتخاب سقف شینگل خود دقت زیادی داشته باشید تا در طی گذشت زمان مشکلاتی برای شما ایجاد نشود. زمانی که نور خورشید بر سقف شینگل می تابد بازتاب و این بازتاب فواید و خاصیت های گوناگونی دارد.

خاصیت بازتاب تابش نور خورشید در سقف شینگل متفاوت است به صورت مثال:

۱- بازتاب تابش گرما بر روی سقف شینگل سبب راندن حشرات و حیوانات در زیر سقف شینگل

 وجود حیواناتی مانند عنکبوت، مورچه، سوسک و… باعث آزار و اذیت شما می شود و احساس نا خوشایندی را برای شما ایجاد می کند به همین دلیل بارتاب تابش نور خورشید سبب می شود که رشد و نموی این گونه حیوانات به حداقل برسد.

۲- گرم شدن اتاق زیر شیروانی

 اگر ساختمان مسکونی شما در نقاط کوهستانی یا مناطق سرد سیر کشور باشد زمانی که نور خورشید بر سقف شینگل می تابد باعث گرم شدن فضای سقف شیروانی می شود و نیازی به لوازم گرمایشی برای گرم کردن فضا ندارید بنابراین به راحتی می توانید از هزینه های بیش از حد، جلوگیری کنید.

خاصیت بازتاب تابش خورشید در سقف شینگل

۳- جلوگیری از تیرگی سقف

اگر نور خوشید در طی روز به صورت مستقیم بدون بازتاب تابش کند باعث تیره و کدر تر دیده شدن سقف شینگل می شود به همین دلیل یکی از خاصیت های بازتاب نور خورشید این است که از تیرگی سقف جلوگیری می کند و نمای ساختمان و سقف را بهم نریزد به همین دلیل می توانید سقف هایی را انتخاب کنید که سبب بازتاب نور خورشید می شوند.

ارتباط سقف با تابش خورشید

تابش خورشید ارتباط مستقیمی با کل ساختمان شما دارد و زمانی که نور خورشید به سقف ساختمان شما تابیده می شود باعث گرم تر شدن فضای زیر شیروانی و داغ شدن ستون هایی که به سقف متصل هستند می شود به همین صورت ستون هایی که گرم شده اند سبب گرم شدن کل فضای منزل می شود و از هزینه های گزاف بابت خریداری سیستم های گرمایشی و … جلوگیری می کند.
همچنین زمانی که نور خورشید از سقف بازتاب می شود از گرم شدن بیش از حد سقف جلوگیری می کند و اگر دمای منزل برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد در انتخاب نوع سقف خود توجه ی زیادی کنید.

بنابراین ارتباط تابش نور خورشید با سقف به دو دسته تقسیم می شود.

۱- زمانی که نور خورشید بازتاب شود از گرم شدن بیش از حد فضا جلوگیری می شود.

۲- اگر نور خورشید بازتاب نشود باعث گرم و معتدل تر شدن هوای منزل می شود.

ارتباط سقف با تابش خورشید

نور خورشید اشعه های متفاوتی دارد و اشعه هایی که بیشتر افراد آن ها را می شناسند اشعه مادون قرمز و اشعه فرا بنفش می باشد که افراد متخصص این گونه اشعه ها را اشعه های نامرئی یا نور مرئی نام گذاری کرده اند و زمانی که نور خورشید به سقف شینگل می تابد و بازتاب می شود و از وارد شدن این گونه اشعه ها به داخل منزل جلوگیری می شود. سقف شینگل  به راحتی می تواند انواع اشعه های مضری که برای انسان ضرر دارد را بازتاب کند تا به افراد منزل هیچ آسیبی وارد نشود.
سقف با نور خورشید ارتباط کاملا مستقیمی دارد و برخی از سقف ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند نور خورشید را به داخل منتقل کنند و فضای داخل را روشن کند.
برخی از افراد به تابیدن نور خورشید به داخل اهمیت بسیار زیادی می دهند و احساس خوشایندی را برایشان ایجاد می کند به همین دلیل سقف هایی را انتخاب می کنند که نور خورشید را به صورت مستقیم به داخل تابش می دهند همچنین برخی دیگر از سقف ها نیز از ورود نور خورشید به داخل جلوگیری می کنند و افراد طبق سلیقه و محیط زندگی و شرایط جوی نوع سقف خود را انتخاب می کنند.

تاثیر شینگل در کاهش بازتاب خورشید چیست؟

شینگل ها در کاهش بازتاب نور خورشید تاثیر زیادی دارد و بیشترین تاثیر خود را در کاهش گرمایی که از طریق سقف به داخل منزل تابیده می شود می گذارد.
سقف شینگل علاوه بر این که فضای زیر شیروانی را خنک نگه می دارد بلکه به خنک تر شدن فضای داخل ساختمان نیز می شود.
معمولا در نقاطی که رطوبت و گرما زیاد است از این گونه سقف ها برای خنک تر نگه داشتن منزل و فشار وارد نکردن به لوازم سرمایشی استفاده می شود.
سقف شینگل بر صرفه جویی انرژی کشور نیز تاثیر می گذارد و این نوع سقف ها در سال های اخیر در بازار های خرید و فروش قابل خرید می باشند و می توانید برای سقف منزل و ویلا های خود از این گونه سقف ها استفاده کنید.

تاثیر شینگل در کاهش بازتاب خورشید چیست؟
معمولا افراد از فضای زیر سقف شیروانی خود استفاده های گوناگونی می کنند برخی افراد از آن به عنوان انباری استفاده می کنند برخی افراد نیز به عنوان اتاق خواب، کتاب خانه و… استفاده می کنند به همین دلیل به دمای این محیط اهمیت زیادی می دهند و سعی می کنند دما را در حد مطلوب نگهداری کنند. به همین خاطر می توان از سقف های شینگل که باعث بازتاب نور خورشید می شود استفاده کرد.
برخی از ویلا ها که تعداد طبقات بالایی دارند، طبقات بالا زود تر گرم می شود به دلیل این که هوای گرم زود تر از هوای سرد به قسمت بالا منتقل می شود و اگر سقف ویلای شما نور خورشید را بازتاب نکند به راحتی باعث گرم تر شدن فضای منزل شما می شود و شما مجبور می شوید از سیستم های سرمایشی بیشتری استفاده کنید به همین دلیل برای ویلا های چند طبقه از سقف هایی که نور خورشید را بازتاب می کنند استفاده کنید تا در فصل زمستان و تابستان گرمای زیادی در طبقات بالا وجود نداشته باشد و سقف نور خورشید را بازتاب کند.

رنگ های مناسب برای بالا بردن خاصیت کاهش بازتاب خورشید

زمانی که افراد تصمیم به انتخاب رنگ برای سقف های ساختمان خود می گیرند سعی می کنند رنگ هایی را انتخاب کنند که باعث بالا تر رفتن بازتاب نور خورشید شوند.
در این مواقع افراد رنگ های روشن را برای سقف های خود انتخاب می کنند تا خاصیت بازتاب نور خورشید را بالا تر ببرند. رنگ هایی که در این مواقع پيشنهاد می شود رنگ های آبی کم رنگ، زرد کم رنگ، گلبهی، نارنجی، بنفش، سفید، کرم، سبز روشن و…. می باشد.
این گونه رنگ ها گرمای نور خورشید را در خود نگه نمی دارند و سبب گرم شدن سقف نمی شوند. رنگ های تیره مانند مشکی، قهوه ای، قرمز و رنگ های گرم و… سبب گرم تر شدن سقف می شود و گرمای خورشید را در خود نگه می دارد به همین دلیل در ساعات اوج گرما، فضای بسیار گرمی را برای شما ایجاد می کند به همین منظور توصیه می شود برای سقف های ساختمان خود از رنگ هایی استفاده کنید که نور خورشید را در خود نگه نمی دارد و سبب گرم شدن و کاهش خاصیت بازتاب نور خورشید نمی شود.

رنگ های مناسب برای بالا بردن خاصیت کاهش بازتاب خورشید
رنگ های روشن به بازتاب نور خورشید کمک بسیار زیادی می کند و در این مواقع انتخاب رنگ روشن بهترین انتخاب است.
در نقاط گرمسیر کشور مانند جنوب از رنگ های روشن استفاده می شود تا گرمای زیادی ایجاد نشود و فضای خنک تری را در منزل ایجاد کند همچنین در نقاط سرد معمولا از رنگ های گرم استفاده می شود تا گرمای منزل مطلوب شود.
یکی از رنگ هایی که به راحتی بر روی بازتاب نور خورشید کمک بسیار زیادی می کند رنگ خاکستری روشن می باشد. این رنگ در برابر نور خورشید مقاومت زیادی نشان نمی دهد و سقف می تواند نور خورشید را به راحتی بازتاب کند.
برای انتخاب رنگ سقف خود توجه ی زیادی داشته باشید و هر رنگی را برای سقف خود انتخاب نکنید تا در گذر زمان دچار احساس پشیمانی نشوید.
بهترین رنگ ها، رنگ های روشن می باشد و به شما احساس خستگی نمی دهد و می توانید سال های زیادی این رنگ را تحمل کنید. برای انتخاب رنگ به نوع سبک ساختمان خود توجه کنید و رنگی را انتخاب کنید که با ساختمان شما تناسب های لازم را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *