مقالات

آشنایی با زیرسازی سقف شیروانی

آشنایی با زیرسازی سقف شیروانی

امروزه نوع سقف ها و همینطور زیرسازی انواع سقف ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نوعی دغدغه برای بسیار از افراد تبدیل شده است.
نوع سقف ها معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه انتخاب می شود.
به طور معمول در مناطقی که میزان بارش کم است از سقف ها عادی و مسطح استفاده می‌شود و در مناطق پربارش و برف از سقف های شیب دار استفاده می‌شود.
این سقف مزایای بسیاری دارند و این مزایای بالا بسیاری از مردم ساکن مناطق پربارش را مجاب به خرید آن ها کرده است. سقف های شیب دار و یا سقف های شیروانی از بهترین سقف ها در اینگونه مناطق به شمار می‌روند.
آب حاصل از بارش و برف در اینگونه سقف ها نمی ماند و به واسطه شیب این سقف ها همه ی آب ها به وسیله آبگیر ها به پایین منتقل می‌شوند.
سقف های شیروانی علاوه بر ظاهر زیبایی که در نمای بیرونی خانه ایجاد می کنند، فضای بسیار خوبی نیز در بالای خانه به وجود می آورند که می توان از آن استفاده بسیاری نمود.
این سقف ها رطوبت را در خود نگه نمیدارند و سریعتر از سقف های مسطح خشک می‌شوند.
سقف های شیروانی در صورت شستشوی به موقع و سم پاشی به موقع به هیچ عنوان دچار کپک و جلبک نمی‌شوند.
این سقف ها در فصول سرد سال به عنوان تهویه ای بسیار عالی کاربرد دارند و باعث جریان هوای مناسب در خانه خواهند شد. این سقف ها نصب بسیار آسان و راحتی دارند و همچنین از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.
همانطور که گفته شد سقف های شیروانی از مزایای بالا و بسیار عالی برخوردارند که عده ی زیادی را مجاب به نصب و استفاده از آنها در خانه های خود کرده است.

آشنایی با زیرسازی سقف شیروانی
اینگونه سقف ها را می توان با توجه به نوع سازه خانه و ساختمان در کمترین زمان ممکن نصب کرد.
همانطور که اطلاع دارید اینگونه سقف ها حالت سه گوش دارند و همچنین در کناره های خود از شیب بسیار ملایمی برخوردارند و میزان شیب سقف های شیروانی حدود ۵۰ تا ۹۰ درجه است که این میزان از شیب باعث حرکت آب حاصل از باران شده و از تجمع آب جلوگیری می‌کنند.
کارکرد عالی و مناسب سقف های شیروانی در گرو نصب صحیح و زیرسازی اصولی این سقف ها می باشد.
به همین علت نصب و تعمیر و همینطور زیرسازی سقف های شیروانی باید توسط افراد متخصص و به صورت کاملا درست انجام شود.
امروزه و با توجه به پیشرفت روز افزون افراد در این راستا، از پوشش های جدید و مدرنی مانند پوشش های شینگل برای سقف های شیروانی استفاده می‌شود.
پوشش های شینگل از انواع متفاوتی برخوردارند که می توان از انواع این پوشش ها به پوشش های لانه زنبوری، طرح آجری و پوشش های شینگل رولی اشاره کرد.
پوشش های شینگل از برترین نوع پوشش ها به شمار می‌روند که علاوه بر هزینه مناسب و مقرون به صرفه از کیفیت بسیار عالی نیز برخوردارند.
با استفاده از این پوشش ها می توان به امکان ساخت زیرسازهای زیبایی در سقف های شیروانی اشاره نمود.
زیرسازی سقف های شیب دار و یا سقف های شیروانی معمولا با توجه به نوع سقف و با استفاده از ورقه های آردواز یا چوب های روسی صورت می‌گیرند.
برای اینکار ابتدا چهار تراش هایی با توجه به اندازه سازه می‌سازند و در امتداد بزرگ ترین شیب قرار سازه می‌دهند و آنها را به سقف متصل می‌کنند. این چهار تراش ها معمولا در ابعاد ۶ تا ۸ سانتی متری ساخته می‌شوند.

زیرسازی سقف های شیروانی معمولا شامل مراحل زیر خواهد شد.

۱- ساختن و انتخاب نوع اسکلت اصلی سقف

۲- عایق بندی مناسب و اصولی سقف

۳- ایجاد فضای مناسب و انتخاب نوع پوشش نهایی برای سقف های شیب دار

۴- نصب پوشش نهایی بر روی زیرسازی سقف شیروانی

قدرت تحمل پوشش سقف های شیب دار

همانطور که گفته شد، معمولا در مناطق پر بارش از سقف های شیروانی استفاده می‌شود.
این سقف ها به دلیل شیب مناسب سبب خواهند شد که آب به هیچ عنوان تجمع پیدا نکند و از طریق آبگیر ها و لوله ها به پایین انتقال پیدا کند.
اما باید دید که این شیب می‌تواند پاسخگوی بارش بیش از اندازه باران و برف باشد یا خیر؟ پاسخ به این سوال را جنس و کیفیت زیرسازی سقف های شیب دار تعیین می‌کنند.
هر چه میزان کیفیت این زیرسازی بیشتر باشد و این زیرسازی اصولی تر انجام شود، میزان ماندگاری و طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

قدرت تحمل پوشش سقف های شیب دار
سقف های شیروانی هر چند از مزایای بسیار بالا و متعددی برخوردارند اما بهتر است بدانید اگر نصب و ساخت آنها توسط افراد بی تجربه و غیرمتخصص صورت گیرد، میزان کارآمدی این سقف ها نتیجه عکس خواهد داد و همینطور نبود کیفیت در زیرسازی این سقف ها، موجب پوسیدگی، نشت و تخریب هرچه سریعتر آنها خواهد شد.
پس لازم است قبل از هرگونه اقدام جهت ساخت این سقف ها، حتما درباره ی آنها تحقیق کنید و از جنس های باکیفیت چوب و ورقه های فولادی جهت ساخت آنها استفاده کنید و همینطور ساخت اینگونه سقف ها را به شرکت های معتبر و افراد باتجربه بسپارید.
به یاد داشته باشید هر گونه کوتاهی در مراحل ابتدایی ساخت سقف های شیب دار و زیرسازی آنها موجب تلف شدن زمان، انرژی و سرمایه تان خواهد شد.

اجزای سقف شیروانی

سقف های شیروانی از اجزای گوناگون و متفاوتی ساخته شده اند که هریک در کارکرد میزان ماندگاری این سقف ها کاربرد دارد. مهمترین و اصلی ترین اجزا شامل موارد زیر هستند و هریک کارهای متفاوت و مهمی را انجام می‌دهند.

۱- آبرو ها

آبرو ها از مهمترین اجزای سقف های شیروانی هستند که به دو صورت آبروهای لندنی یا جعبه ای در سقف های شیب دار به کار می روند.
این آبرو ها جهت هدایت باران و برف از روی سقف شیروانی به خارج استفاده می‌شوند.
اندازه و طول آبرو ها با توجه به ابعاد خانه و میزان بارش باران در آن منطقه تنظیم می‌شود. در ساخت این آبرو ها معمولا از ورق های گالوانیزه استفاده می‌شود تا زنگ نزنند.
آبرو ها در سه نوع آبروهای جعبه ای، آبرو های لندنی و آبرو های مخفی در ساخت سازه ها و خانه هایی از سقف های شیب دار برخوردارند ساخته می‌شوند. که خصوصیات اصلی این آبرو ها شامل موارد زیر است.

آبروهای جعبه ای گالوانیزه

این آبروها از پرکاربرد ترین نوع آبرو ها در ساخت سقف های شیروانی به شمار می‌روند. این آبرو ها به هیچ عنوان زنگ نمی‌زنند و دارای ضخامت ۱ الی ۲ میلی متر می‌باشند، این میزان ضخامت فاصله محل قرارگیری تسمه آن را مشخص خواهد کرد.

آبروهای مخفی

این نوع آبرو ها بر روی سقف های شیروانی نصب می‌شوند و قابل مشاهده نیستند. این نوع آبرو ها آب حاصل از بارش برف و باران را از طریق خط الراس ها عبور می‌دهند.
آبرو ها همچنین در رنگ های متفاوتی با توجه به رنگ شیروانی انتخاب می‌شوند تا نمای بیرونی خانه را زیبا تر از پیش کنند.

اجزای سقف شیروانی

۲- تیزه پالونی

تیزه پالونی از مهمترین قسمت های سقف های شیروانی به شمار می‌روند. تیزه های پالونی به دو صورت گالوانیزه و تیزه های رنگی به کار برده می‌شوند. این تیزه ها در ساخت سقف های شیروانی آلاچیق، ویلایی و سوله کاربرد ویژه ای دارند.

۳- پشم شیشه

پشم شیشه به عنوان نوعی عایق حرارتی و صوتی در ساخت سقف های شیروانی به کار برده می شود.
پشم شیشه در مناطق سردسیر و گرمسیر به عنوان بهترین نوع عایق کاربرد دارد و می‌توان به خوبی از آن در زیرسازی سقف های شیروانی که در تماس مستقیم با هوا هستند بهره برد.

شیب پوشش سقف

همانطور که می دانید سقف های شیروانی به وسیله شیب آنها شناخته می شوند و این سقف ها به وسیله این شیب است که کاربرد ویژه پیدا می‌کنند. در نتیجه میزان شیب این سقف ها از مهمترین ویژگی های سقف های شیروانی است. به همین دلیل استاندارد بودن شیب این سقف ها است که مزایای آن را تعیین می‌کند. علاوه بر اندازه استاندارد، شیب ها باید از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار باشند و این موضوع تا حدود بسیار زیادی به جنس و کیفیت آن ها مربوط می‌شود.

شیب پوشش سقف
شیب سقف های شیب دار هنگام ساخت زیرسازی های این سقف ها است که اهمیت پیدا می‌کند.
همانطور که کاملا واضح و آشکار است، فشار وارده از سوی شیب است که میزان فشار وارده روی سازه ها را بیشتر می کند یا به عبارتی هرچه میزان شیب بیشتر باشد، فشار روی سازه ها نیز بیشتر می‌شود.و یکی از دلایل ایجاد فاصله بسیار کم در میان سازه ها و تیر ریزی ها همین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *