اجرای سقف شیروانی

سقف شیروانی یا گیبل روف (gable roof) نوعی سقف کلاسیک است که در تمامی نقاط جهان در دو نوع سقف گرم و سقف سرد ساخته می شود. معمولا اجرای سقف شیروانی دو سقف شیبدار است که از بالاترین نقطه که اتصال این دو سقف با هم انجام شده است به سمت مخالف شیب پیدا کرده است. به زبان ساده این سقف شیبدار از روبه رو و از پایین وقتی مشاهده شود به نوعی عدد هشت فارسی را نشان می دهد.

سقف شیروانی یا سقف شیبدار

سقف شیروانی یا سقف شیبدار البته به صورت های یک شیب یا یک طرفه و چهار سویه و چند سویه هم وجود دارد اما عموما با ساختار شیبدار دو طرفه شناخته شده است.

سقف شیروانی یا سقف شیبدار
سقف شیروانی یا سقف شیبدار

سقف شیروانی برای ساخت سقف خانه ها در مناطق بارانی، در مناطق استوایی، در مناطق با پوشش گیاهی و رطوبت بالا، در مناطق سرد و خنک و در مکان هایی که آفتاب خور زیادی دارد معمولا ساخته می شود و به دلیل اینکه سقف شیبدار معمولا دارای ارتفاع سقف بلند است در مناطق شهری که جمعیت زیادی ساکن هستند صرفه اقتصادی برای ساخت ندارد مگر اینکه از اجرای سقف شیبدار برای ساخت سوله، انبارها، فروشگاه ها و کلبه ها در این مناطق استفاده شود.

امروزه سقف شیروانی در طرح ها و مدل های مختلفی به صورت اماده موجود می باشد. بر خلاف گذشته که برای اجرای سقف شیروانی از آجر و یا چوب استفاده می شد و هزینه زیر سازی زیادی نیاز داشت امروزه از پوشش سقف شیبدار آماده برای اجرای سقف شیروانی استفاده می شود. ورق های مختلفی در بسیار از نقاط جهان برای این منظور در نظر گرفته شده و طراحی می شود.

در واقع استفاده از هر یک از انواع طرح سقف شیبدار برای ساخت ویلا و یا ساختمان مستلزم برآورد برخی از موضوعات مانند شرایط آب و هوایی، هزینه مورد نیاز، کیفیت، زیر ساخت و غیره.

سقف شیروانی مدرن

خوشبختانه پوشش سقف شیروانی های موجود در ایران که عمدتا توسط شرکت رایکابام در ایران توزیع می شود دارای ساختار بسیار مقاوم و ضمانت داری است. ورق سقف شیبدار دکرا، ورق شینگل، ورق طرح سنگ ریزه ای، ورق طرح کلاسیک، ورق طرح مدرن و بسیاری دیگر از طرح ها برای اجرا به عنوان سقف شیبدار نوین و طرح های موزاییکی، طرح سفالی، طرح چوبی و غیره به عنوان طرح های سنتی با ساختار جدید از نمونه های این نوع پوشش سقف شیروانی می باشند.

سقف شیروانی مدرن
سقف شیروانی مدرن

چرا سقف شیروانی ؟

سقف شیبدار و یا پوشش سقف شیروانی به دلایلی بسیار متفاوتی برای ساخت ویلا و اجرای سقف ویلا و خانه ها استفاده می شود. بسته به شرایط آب و هوایی و با توجه به نیاز و طراحی ویلا انتخاب نوع پوشش سقف ویلا یا پوشش سقف شیروانی ویلا با نظر مهندس اجرایی و معمار انتخاب می شود.

سقف شیبدار یا سقف شیروانی عمدتا به دلایل زیر برای اجرای سقف ویلا انتخاب می شود:

  • هزینه مقرون به صرفه نسبت به اجرای سقف شیبدار سنتی
  • شرایط زیر سازی بسیار ساده تر و سریع تر
  • شرایط آب بندی بسیار مطلوب تر و بهتر و با کارایی بالاتر
  • ظاهری بسیار زیباتر و متنوع تر
  • طول عمر و دوام بسیار بیشتر
  • ضمانت اجرای سقف ویلا در دراز مدت تر
  • امکان اجرا سقف شیروانی بر روی هر نوع سازه از جمله آهن، تیرچه و یا چوب
  • امکان استفاده از سقف شیبدار شیروانی برای ارتفاعات مختلف
  • ایجاد درجات شیب متفاوت با پوشش سقف شیبدار
  • صرفه جویی در زمان به دلیل مدت زمان بسیار کوتاه تر برای اجرای سقف ویلا
  • صرفه جویی در مصالح ساختمانی به دلیل عدم نیاز به بسیاری از مواد برای آب بندی
  • قابلیت اجرا بر روی سقف های قبلی
  • صرفه جویی در هزینه انرژی به دلیل ساختمان سقف پوشش سقف شیروانی که حفظ کننده انرژی است
اجرای سقف شیبدار بر روی سقف قبلی
اجرای سقف شیبدار بر روی سقف قبلی

اجرای سقف شیبدار بر روی سقف قبلی

سقف شیروانی حتی گاهی برای برخی از ساختمان های شهری به عنوان یک عایق استفاده می شود و یا به عنوان سقف آخر و طرحی متفاوت برای سقف انتخاب می شود. از سقف شیبدار همچنین می توان برای پشت بام سبز و یا سقف تراس ها نیز استفاده کرد.

ساختن سقف شیروانی و اجرای سقف شیروانی به صورت کلی نیاز به تخصص دارد. بخصوص در برخی از فضاهای کارکردن سقف شیروانی کمی دشوار تر است و باید با ابزار و تجهیزات کامل و توسط تیمی حرفه ای این کار انجام شود. ضمن اینکه باید در نظر داشت متناسب با هر شرایط آب و هوایی و هر نوع ساخت باید شیب بندی مورد نظر برای اجرای سقف شیروانی به خوبی محاسبه و اجرای شود زیرا این محاسبات باعث می شود طول عمر و فرایند اجرای سقف شیبدار بهتر شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان گاهی هزینه کمتر و انتخاب سقف شیروانی با قیمت ارزان باعث می شود هزینه اجرای سقف چندین برابر شود. زیرا معمولا به دلیل قیمت مناسب برای سقف شیبدار جنسی انتخاب می شود که مناسب شرایط ساخت نیست. از این رو باید در انتخاب نوع سقف متناسب با شرایط و محیط ویلا نیز به خوبی دقت شود.

مصالحی هم که برای اجرای سقف شیروانی شیبدار انتخاب می شود نباید باعث آسیب زدن به پوشش سقف شیروانی شود.

طراحی انباری و پارکینگ با سقف شیبدار
طراحی انباری و پارکینگ با سقف شیبدار

اجرای سقف شیروانی

همانگونه که در بالا بیان شد اجرای سقف شیبدار کار هر کسی نیست. هر چند ساختار یکپارچه و منسجمی که در تولید پوشش سقف شیروانی به کار می رود باعث شده است که بسیار مدعی اجرای سقف شیبدار باشند اما برای اجرای سقف شیبدار واقعاً نیاز به تخصص بخصوص برای انجام محاسبات اولیه و آب بندی و شیب بندی دقیق است. به صورت کلی سقف شیروانی را به دو صورت اجرا و یا پیاده سازی می کنند:

  • سقف های شیروانی که از یک یا دو طرف دارای شیب می باشند

در این نوع سقف ها ممکن است شیب در درجات مختلف اجرا شود. بخصوص اگر شیب از سک طرف در نظر گرفته می شود باید شیب بندی سقف شیبدار به گونه ای در نظر گرفته شود که شیب زیاد باعث کوتاه شدن دیوار نشود.

این موضوع در شیب دوطرفه نیز حائز اهمیت است. در شکاف محل اتصال دو لبه یا محل شکست سقف شیبدار که در واقع نقطه ثقل یا ارتفاع سقف است هم باید به دقت و با استفاده از مصالح مناسب کار آب بندی سقف انجام شود.

  • سقف شیروانی که از چند طرف دارای شیب است.

این نوع سقف ها یا چهار طرفه هستند و یا چند طرفه. ضمن اینکه ممکن است درجه شیب دهی در اجرای سقف ویلا به صورت پیوسته و یا با شکست هایی در طول شیب انجام شود که این با توجه به مساحت سقف و همچنین نوع طراحی سقف در نظر گرفته می شود.

در شیب بندی سقف شیبدار که جهت های زیادی دارد باید شیب از همه طرف به یک اندازه در نظر گرفته شود. البته گاها با توجه به نوع ساخت و طراحی در شیب چهار طرفه دو طرف ممکن است شیب کمتری نسبت به دو طرف دیگر داشته باشند.

به صورت کلی در اجرای سقف شیروانی با هر نوع ورق سقف شیروانی یکی از مهم ترین نکات اجرایی سقف این است که لبه های سقف کار شده تا بدنه یا دیواره نما فاصله مناسبی داشته باشد.

این به دلیل این است که در زمان بارندگی آب باران به بدنه و یا شیشه ها ریزش نکند و باعث نشتی در خانه نشود. حتی توصیه می شود ناودان هایی در اجرای سقف شیبدار دیده شود تا آب باران و برف از این ناودان ها به سمت پایین در مناطق ایمن تر بریزند.

سقف شیروانی چند طرفه کلاسیک

نکته دیگر که در تایل سقف شیبدار باید در نظر داشت انتخاب نوع پوشش تایل بسته به شرایط بارانی منطقه است. مثلا در مناطقی که نزدیک به دریا هستند شدت باران بسیار بیشتر از مناطقی است که فاصله دور تری تا دریا دارند. در چنین شرایطی توصیه کارشناسان شرکت رایکا بام بر این است که باید هر چه اجرای سقف ویلا نزدیکتر به دریا است سول و میزان شیب سقف شیروانی نیز بیشتر در نظر گرفته شود.

اشکال مختلف سقف شیروانی

تفاوتی ندارد به دنبال زیبایی بیشتر در ساختمان و ویلا خودتان باشید و یا به دنبال ایمنی ، طول عمر و دوام بیشتر باشید و یا هدف شما کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و یا سرعت انجام کار باشد، قطعا انتخاب تایل سقف شیبدار بهترین انتخاب برای داشتن یک بام مدرن و زیبا با کمترین هزینه و بالاترین کاربری ، بخصوص در مناطق بارانی و مرطوب است.

امروزه شرکت های زیادی در سطح دنیا کار تولید ورق های سقف شیبدار را با نام تایل انجام می دهند. اما ماموریت و رسالت ما در شرکت رایکابام تولید و واردات و به تبع آن توزیع مرغوب ترین وبا کیفیت ترین نوع تایل بام در سطح کشور ایران می باشد.

نصاب و اجرای سقف شیروانی

رایکابام با هدف تامین حداکثری نیاز مشتریان خود اقدام به ارائه انواع تایل شینگل، تایل طرح سنگریزه ای، تایل طرح مدرن، تایل طرح کلاسیک، تایل مدولین، تایل طرح سنتی مانند تایل سفال، تایل دکرا، تاپ تایل و غیره در جدیدترین و به روز ترین طرح ها نموده است.

همچنین شما می توانید انواع ورق سقف شیروانی فلزی، سفالی، گالوانیزه ای، پوشش های PVC، BTM ، IKo و غیره را با ضمانت واقعی تنها در شرکت رایکابام پیدا کنید.

ضمن اینکه شرکت رایکابام با در اختیار داشتن بهترین کادر اجرای سقف ویلا در کمترین زمان و با استفاده از بهترین تجهیزات و به روز ترین تکنولوژی آماده ارائه خدمات در هر نقطه ای از ایران به مشتریان خود با ضمانت اجرای سقف ویلا می باشد. در نظر داشته باشید که به منظور اجرای سقف شیروانی با کیفیت اصلی از نمونه های داخلی و وارداتی می توانید به منظور اطمینان بیشتر نوع ورق خود را به ما سفارش داده و در کمترین زمان و با اطمینان از اصل بودن تحویل بگیرید.