مقالات

شیب مناسب سقف شیبدار شینگل

شیب مناسب سقف شیبدار شینگل

شیب مناسب سقف شیبدار شینگل

خانه بدون سقف معنایی ندارد و سقف شیبدار هم سقفی زیبا و معنادار است.
سقف شیبدار انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن شینگل می باشد، در سقف های شیبدار پایه و اساس شیب آن می باشد که چند درجه مناسب است.
درواقع ویلای مورد نظر تحمل چقدر شیب را دارد و یا استاندارد شیب چقدر است، در واقع سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ و حداکثر۷۰ درجه باشد را شیبدار یا شیروانی می گوییم.
مناسب ترین میزان شیب برای سقف شیبدار بین ۳۵تا ۵۰ درجه می باشد و حداکثر شیب را تا ۷۰ درجه می توان انتخاب کرد ولی اگر بیشتر از ۷۰درجه باشد در حقیقت یک دیوار به وجود آورده ایم.
البته در مورد انتخاب میزان شیب طراحان ساختمان نظرات متفاوتی دارند.
و باتوجه به اینکه درصد شیب سقف شیب دار در زیبایی ظاهر ساختمان نقش بسیار مهمی دارد باید به این موضوع توجه کرد، نوع پوششی که برای سقف انتخاب می کنیم در هنگام طراحی شیب مورد نظر محدودیتی به وجود نیاورد،مثلا تایلهای سفالی را روی سقفهای شیبداری که شیب آنها از ۴۰درجه کمتر است نمی توانیم نصب کنیم.
سقف شیبداری که زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه دارد معمولا جزو سقفهای کم با شیب کم قرار میگیرند زمانی که پوشش سقفی روی این نوع از سقفهایی که کمترین مقدار شیب هستند اجرا می شود برای جلوگیری از نفوذ آب باید حداکثر همپوشانی تایلهای سقفی صورت گیرد و قبل از هرکاری عایق رطوبتی یا ایزوگام در زیر تایلها ساخته شود.
برای ساخت سقفهای ساختمان‌های تجاری و مسکونی در مناطقی که آب و هوای بارانی دارند بیشتر سقف شیروانی استفاده می کنند.
دلیل این انتخاب این است که از تجمع آب باران در سقف خانه ها و همچنین صدمه خسارت به مصالحی که درآن استفاده شده است جلوگیری به عمل آید.
از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
قابل‌ اجرا در همه مکان‌ های اداری‌،تجاری ،مسکونی ،ویلایی ،آپارتمان ،سقف سوله و…
با اجرای سقف شیروانی در مکان مورد نظر زیبایی فوق‌ العاده‌ای به محل اجرا شده داده می شود و همچنین اگر از مصالح و طرح مناسب استفاده گردد زیبایی محل موردنظر چند برابر می‌ شود.
از دیگر علت‌ های استفاده از سقف شیروانی کاهش اندازه‌ ی تیر و ستون ها و همچنین پایین بودن هزینه‌ ی اجرا نسبت به سقف های مسطح می باشد
مقاومت بالا در انواع آب‌وهوا : برای مثال زمانی‌ که برف می بارد روی سقف پر از برف می‌ شود، حال اگر بارش برف چند روز ادامه پیدا کند و سقف مسطح باشد امکان ریزش سقف و ترک برداشتن خیلی زیاد است اما اگر سقف شیروانی باشد اینگونه نیست.

بررسی پوشش سقف شیبدار شینگل 

این نوع سقف ها از متداول‌ ترین و پر مصرف‌ ترین پوشش‌ های سقف‌ های شیبدار به شمار می آیند.
این پوشش از مشتقات نفت،سیلیس و لایه‌های گوناگون تشکیل‌شده است.
در طراحی اینگونه سقف ها باید توجه بسیاری صورت گیرد از جمله ایزولاسیون در مقابل تغییرات دما،انعکاس نور خورشید، انعطاف‌ پذیری در برابر ضربه و همچنین مقاومت در مقابل وزش بادهای شدید و شکل‌گیری به فرم‌های گوناگون سطوح شیبدار و دلخواه توجهی ویژه شده‌ است.
شینگل نوعی پوشش بام شیبدار است که به نوعی فایبرگلاس به‌عنوان پایداری دهنده و اشباع‌شده توسط نوعی قیر با کیفیت بالا تولیدمی شود همچنین با دانه‌های معدنی و با رنگ های گوناگون پوشانده شده است.
این سقف ها مزایای بسیاری دارند یکی از آن ها پوشش سقف طرح و رنگ‌ بندی بسیار متنوع آن می باشد از دیگر مزایای این پوشش سقفی انعطاف بالای آن است به‌ همین دلیل در طرح‌ های سقف شیبدار پیچیده به‌ راحتی قابل اجرا می باشد.
یک سیستم قابل‌ اعتماد در برابر عوامل خارجی مانند بادهای بسیار قوی که نیازی به نگهداری های پرهزینه ندارد.
هنگامی که می خواهیم از سقف شیبدار شینگل در طراحی ساختمان خود استفاده کنیم باید از حداکثر شیب استفاده کنیم چرا که در غیر این صورت با مشکلاتی چون جمع شدن آب ناشی از بارش باران و یا ذوب شدن برف بر روی سقف شیبدار مواجه شویم و به علت شیب کم، دیرتر به زمین سرازیر می شوند که به این سبب سقف شما آسیب میبیند.
ویلا هایی که نیازمند با شیب زیاد هستند برای شینگل مناسب تر می باشند.
حداقل شیب مناسب برای پیاده سازی شینگل آسفالتی 2 در 12 اینچ است، البته توجه کنید در مقابل انواع شینگل نوعی وجود دارد که دارای حداقل شیب کمتر یا بیشتر از این عدد است.
قبل از زمانی که سقف شیبدار را طراحی و نصب کنید با شرکت تامین کننده پوشش سقف شیبدار تماس گرفته و مشورت کنید.
نکاتی ستاره دار را برایتان بیان کنم: شیب سقف شیبدار 2 در 12 برابر با 9.5 درجه می باشد و سقف شیبدار با شیب 4 در 12 برابر 18.5 درجه است.

سقف شیب دار شینگل

سقف شیبدار شینگل یکی از متداول ترین پوشش ها در سبک سازی سقف شیب دار به شمار می رود زیرا دارای مزیت های زیادی چون مقاومت زیاد، زیبایی،هزینه کم و مناسب، سبک بودن و نصب راحت و آسان، می باشد.
نصب راحت و سریع و ارزش اقتصادی که به خاطر ماندگاری زیاد دارد باعث شده که این سقف بسیار مورد توجه قرارگیرد.
این نوع از سقف از جنس آسفالت می باشد و طول عمر بالایی دارد و برای هرنوع آب و هوایی مناسب می باشد و در هر منطقه جغرافیایی می توند به کار برده شود.
سبک بودن سقف، راحتی و آسانی و سرعت اجرا، ازدیگر مزیت های سقف شیبدار شینگل می باشد.
از بهترین های سقف شینگل مقاومت و نگه داری راحت می باشد.
زیرا بیشتر پوشش هایی که برای سقف شیبدار استفاده می شود به رسیدگی زیاد و دائم نیاز دارد اما سقف شینگل به نگهداری دائمی نیازی ندارد و با کمترین رسیدگی ظاهر خاص خود را از دست نمی دهد.
این سقف ها نیازمند حداکثر شیب یا به اصطلاح شیب زیاد می باشند و با شیب کم سازگار نیستند.
سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ درجه است که اصلا مناسب نیست و حداکثر شیب ۷۰درجه می باشد.

انواع شیب در سقف شیبدار

سقف‌ های شیبدار دارای حداقل شیب پانزده و حداکثر شیب هفتاد درجه هستند.
در گذشته از سقف‌های شیبدار فقط در مناطق سردسیر و پربارش مانند شمال کشور استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان و پیشرفته شدن سقف‌های شیبدار این نوع از سقف ها در دو گروه سقف‌های شیب‌دار سرد و سقف‌های شیب‌دار گرم طبقه‌بندی شدند.
به‌ گونه‌ای که سقف‌های شیبدار گرم با داشتن پنل های خورشیدی و عایق به مناطق سردسیر اختصاص داده شدند و سقف‌های شیبدار سرد که فاقد این امکانات بودند به مناطق گرمسیر اختصاص داده شدند.
در سقف‌های شیب‌دار از سازه‌ی سقف برای آهن‌کشی و گاه فلزات دیگر استفاده می‌کنند و پس‌از آن پوشش سقف شیب‌دار بر روی آن‌ها نصب می‌شود.
توجه کنید سقفی که حداقل شیب آن پانزده درجه تا حداکثر هفتاد درجه باشد سقف شیبدار است، پس میزان شیب برای بام شیبدار بین ۲۵ تا ۵۰درجه می‌باشد.
حداکثر شیب را می‌توان تا۷۰ درجه در نظر گرفت البته نظر طراحان ساختمان نسبت‌ به مقدار درجه شیب از نظرزیبایی شناختی متفاوت می‌باشد.
با توجه به این‌که درصد شیب در زیبایی نمای ساختمان بسیار مؤثر می‌باشد باید این‌موضوع را در نظر گرفت که نوع پوششی که انتخاب می‌کنیم محدودیتی برای ما هنگام طراحی شیب مورد نظرمان به وجود نیاورد.
برای مثال تایلهای سفالی را نمی‌توان بر روی سقف های شیب‌دار با شیب کمتر از ۴۰درجه نصب کرد.
سقف بام با زاویه ۱۵ تا۲۰ درجه را معمولاً سقف هایی باشیب کم می نامند و هنگام اجرای پوشش سقفی بر روی این‌ گونه سقف‌ ها که دارای حداقل شیب می‌ باشند به‌ منظور جلوگیری از نفوذ آب بر اثر وزش باد شدید باید حداکثر هم‌ پوشانی تایلهای سقفی انجام گیرد و ابتدا عایق رطوبتی در زیر تایلها اجرا شود.
برای اجرای آهن‌کشی سقف شیب دار، حداقل شیب مناسب جهت آب‌ بندی ۳۲ درجه می‌باشد.

انواع شیب در سقف شیبدار

تعریف شیب در سقف شیبدار

اغلب به ناهمواری های روی سقف شیروانی شیب می گویند، در واقع سقفی که پله پله ساخته می شود و مانند سرسره بر روی ساختمان نصب میگردد را سقف شیبدار می گوییم که این شیب تعیین کننده مواردی چون، نمای ساختمان، فضای داخل ساختمان و نکاتی چون مقاومت در برابر باد و بارندگی و برف همچنین رعایت استاندارد های شیبی مناسب است که به خانه آسیبی وارد نشود.

تعریف شیب در سقف شیبدار

حداقل و حداکثر شیب سقف شینگل

شینگل های آسفالتی باید در دامنه 1/6 یا بالاتر قرار گیرند، در کل شیب سقف های شیبدار بر تخلیه آب نقش مهمی را ایفا می کند.
برای این نوع پوشش باید حداکثر شیب یعنی ۷۰ درجه و حداقل شیب یعنی ۴۵ درجه صورت بگیرد البته به متراژ زمین هم باید توجه کرد.
برای محاسبه شیب سقف های شیبدار می توانید از فرمول زیر هم کمک بگیرید.
خرپا یک سازه مثلث شکل می باشد.خرپا دوشیب دارد در اینجا میخواهیم طول دو طرف را مساوی فرض کنیم و شیبی مساوی را در نظر بگیریم.

حداقل و حداکثر شیب سقف شینگل
برای بدست آوردن ارتفاع خرپا ضلع پایین خرپا 10 متر و شیب آن 25٪ در نظر می گیریم و سپس با در نظر گرفتن اینکه خرپا از دو طرف شیب مساوی دارد نصف ضلع پایین را در 25 ضرب می کنیم و عدد 125 را محاسبه می کنیم یعنی ارتفاع خرپا باید 125 سانتیمتر باشد.
از نقطه بالای ارتفاع شیب های خود را جایگذاری می کنیم.