مقالات

شستشو و تمیز کردن سقف شیروانی

شستشو و تمیز کردن سقف شیروانی

امروزه سقف های شیروانی از محبوب ترین سازه ها  در ساخت خانه های ویلایی و سنتی به شمار می روند و این محبوبیت سبب شده تا افراد بسیاری در ایران و جهان تصمیم به ساخت این سقف ها بگیرند.
سقف های شیروانی علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری و همینطور ایجاد چشم اندازی دلنشین و سنتی در نمای بیرونی خانه، مزایای دیگری نیز دارند که موجب شده تا تقاضا برای ساخت این سقف ها افزایش پیدا کند.

از مهمترین مزایای استفاده از این سقف ها می توان به:

۱- ساخت و نصب آسان نسبت به سایر سقف ها

۲- قیمت مناسب

۳- مزیت مهم دیگر این سقف ها این است که سقف های شیروانی به علت شیب زیادی که دارند، آب باران و برف را روی خود نگه نمیدارند و آن ها را خیلی سریع به پایین منتقل می‌کنند.
همچنین بعد از بارش برف سنگین نیز مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد.

۴- فضای بزرگ و جدیدی پس از ساخت زیر این سقف ها شکل خواهد گرفت که می توان از این فضا نیز به خوبی استفاده کرد.

۵- سقف های شیروانی همچنین تهویه هوای مناسبی را در فصول سرد و گرم سال به وجود می آورند و باعث بهتر شدن هوای خانه می‌شوند.

شستشو و تمیز کردن سقف شیروانی

همانطور که گفته شد سقف های شیروانی مزایای بسیاری دارند که عده زیادی از مردم را از جمله مردم ساکن مناطق پربارش را وادار به ساخت این سقف ها کرده اند.
اما باید توجه داشت هر سازه ای برای دوام بالاتر نیازمند مراقبت و نگهداری و پاکسازی به موقع می باشد‌، در غیر این صورت ممکن است آن سازه سریعتر از آنچه که فکرش را بکنید تخریب شود.
سقف های شیروانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید در بازه های زمانی منظم به آن ها رسیدگی شود.
اگرچه این سقف ها طول عمر بسیار بالایی دارند اما ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تخریب شوند و نیاز به تعمیر پیدا کنند.
همچنین شستشو و تمیز کردن سقف های شیروانی از جمله اقداماتی است که باید در بازه‌های زمانی منظم صورت گیرد چرا که تمیز کردن این سقف ها موجب ماندگاری بیشتر پوشش می‌شود و این سقف ها را از خطر پوسیدگی نیز حفظ می‌نماید.
این موضوع کاملاً درست است که بارش برف و باران می تواند سقف های شیروانی را تمیز کند، اما شما نباید تمیز کردن سقف های شیروانی را به این دلیل تعویق بیاندازید و از خیر آن بگذرید، به یاد داشته باشید که باران های اسیدی در صورت ماندگاری روی این سقف ها می توانند سریع تر از آنچه که فکرش را بکنید، آن را دچار پوسیدگی کنند. و بهتر است بدانید باران و برف و همینطور باد هایی که همراه آن ها می وزند، زباله هایی همچون برگ های درختان و گرد و خاک فراوان را همراه خود بر روی سقف های شیروانی می آورند و این زباله ها باید هر چه سریع تر از روی سقف های شیروانی برداشته شوند.
چرا که در صورت ماندگاری ممکن است وارد مسیر ناودان شده و مجرای خروج آب را ببندند.
همینطور باقی ماندن گرد و خاک بر روی شیروانی موجب ایجاد گل و لای شده و نمای بیرونی خانه را بسیار ناپسند خواهد کرد. با تمیز کردن و شستشوی بموقع سقف های شیب دار می توان از بروز این اتفاقات تا میزان زیادی جلوگیری کرد.
شما می توانید به وسیله یک شلنگ آب و همینطور یک واشر سقف های شیروانی خود را به راحتی بشویید و به خوبی تمیز کنید‌.
همچنین می‌توانید از دستگاه هایی مانند لنس سقف شوی برای پاکسازی کامل سقف های شیروانی استفاده کنید.

اقدامات لازم برای مراقبت از سقف های شیروانی

همانطور که گفته شد برای سقف های شیروانی باید در بازه های زمانی منظمی، بررسی ها و مراقبت هایی انجام داد تا عمر و دوام آن ها بالاتر رفته و بتوان شکل ظاهری نخست آن ها را تا حدود زیادی حفظ نمود.

اقدامات لازم برای مراقبت از سقف های شیروانی شامل موارد زیر می باشد.

۱- شستشو و تمیز کردن سقف های شیروانی در بازه های زمانی منظم

۲- بررسی تمامی ابعاد سقف های شیروانی بعد از بارش ها و ساخت و تعمیر دوباره مناطق تخریب شده

۳- پاکسازی کامل سقف های شیروانی از زباله هایی همچون گرد و خاک و گل و لای، برگ درختان و جلوگیری از مسدود شدن مسیر ناودان ها

اقدامات لازم برای مراقبت از سقف های شیروانی

۴- جلوگیری از ایجاد کپک‌ها و جلبک‌ها و همینطور بوی بد ناشی از آن ها در مناطق مرطوب به وسیله سم پاشی های به موقع سقف های شیروانی

نکات ذکر شده از جمله موارد ضروری و حیاتی برای افزایش طول عمر سقف های شیروانی می باشد و پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را در مواقع نیاز انجام دهید.

تمیز کردن پوشش های متفاوت سقف شیروانی

همانطور که گفته شد سقف های شیروانی برای حفظ شکل ظاهری و همینطور تداوم طول عمر و ماندگاری بیشتر پوشش خود نیازمند پاکسازی های مکرر هستند.
پوشش های سقف های شیروانی شامل انواع مختلفی از پوشش ها مانند پوشش های سقف پی وی سی و پوشش های شینگل می شوند و می‌توان روش های متفاوتی را با توجه به نوع پوشش آن ها برای پاکسازی و تمیز کردن آن ها به کار برد.

تمیز کردن پوشش سقف پی وی سی

سقف های پی وی سی از دیگر سقف هایی هستند که با روکش های شیمیایی مقاومی پوشیده می‌شوند.
این پوشش ها نیز مانند سایر پوشش های سقف های پی وی سی، نیازمند پاکسازی هستند.

تمیز کردن پوشش های متفاوت سقف شیروانی
روکش سقف های pvc شرایط رشد کپک ها و جلبک ها را در مناطقی با آب و هوای مرطوب فراهم می‌آورد، بنابراین سم پاشی یا استفاده از مواد شیمیایی باید در بازه های زمانی ۷ الی ۸ ماهه برای این روکش ها صورت بگیرد.
تمیز کردن و پاکسازی روکش های pvc نیز باید به صورت دوره ای و در بازه های زمانی کوتاه صورت گیرد.
لازم به ذکر است، روکش سقف های pvc نسبت به سایر روکش های سقف شیروانی از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و نباید هنگام شستن آنها از آب با فشار بالا استفاده شود.
همچنین برای شستشوی این روکش ها، می‌توان از هر ماده ی شوینده ای استفاده نمود.

تمیز کردن سقف شینگل

سقف های شینگل از دیگر پوشش هایی هستند که در ساخت انواع سقف های شیروانی به کار می روند.
زیبایی ظاهری و همچنین رنگ های متنوع و زیبای پوشش های شینگل موجب شده تا عده زیادی از این روکش ها در سقف های شیروانی خود استفاده کنند. سقف های شینگل همچنین علاوه بر زیبایی ظاهری، قیمت به صرفه و مناسبی نیز دارند.
سقف های سینگل بیشتر از جنس آسفالت بوده و مقاومت خوبی از خود در برابر بارش ها نشان می دهد.
لازم است بدانید سقف های شینگل در صورت بی توجهی و عدم پاکسازی های به موقع در آب و هوای مرطوب و شرجی در کوتاه مدت دچار ایجاد کپک ها و جلبک های ناشی از رطوبت می شوند و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند.
بنابراین سقف های شینگل نیازمند توجه و رسیدگی می باشند  و حتی رسیدگی به این سقف ها نیازمند زحمت فراوان می باشد، چرا که در صورت تغییر رنگ این روکش ها نیازمند رنگ زدن هستند و همینطور به دلیل جذب بالای رطوبت توسط آسفالت این سقف ها نیازمند پاکسازی های به موقع و شست و شوی اصولی می باشند.

تمیز کردن سقف شینگل
برای تمیز کردن و شستشوی سقف های شینگل می‌توان از یک شلنگ آب به همراه یک واشر کم فشار برای مصرف کمتر آب کفایت کرد.
سقف های شینگل را نیز می توان با هر ماده شوینده شست و کاملاً آن را تمیز کرد.
همچنین ممکن است این سقف ها به دلیل اصطکاک بالایی که دارند، زباله ها و گرد و خاک و گل و لای را لابلای خود نگه داشته و جذب کنند، به همین دلیل شست و شوی این سقف ها باید کاملاً حرفه ای و با دقت انجام شود.
به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از جمع شدن زباله ها در مجرای خروج آب یا ناودان ها حتماً این نقاط را بررسی کنید و از عدم وجود زباله یا هر جسم خارجی در این مناطق اطمینان حاصل کنید.
با این کار می‌توان تا حدود زیادی از تشکیل و یا ایجاد جلبک ها در این مناطق پیشگیری نمود.
اگر شما هم قصد ساخت و نصب سقف های شیروانی را دارید، باید حتماً قبل از خرید و نصب سقف های شیروانی، از جنس و نحوه شستشو و پاکسازی آن اطلاعات کافی را به دست آورید‌.
شستشو و تمیزکاری این سقف ها مهمترین اقدامی است که در طول زمان نگهداری از آن ها باید برایشان انجام دهید. همچنین اگر مدت زمان زیادی از عمر سقف های شیروانی شما می گذرد و شما احتمال می‌دهید که سقف های تان دچار پوسیدگی شده است یا از نحوه شستشوی سقف های نصب شده خود اطلاعی ندارید حتماً از افراد با تجربه در شرکت های معتبر کمک بخواهید تا شما را در این خصوص به خوبی راهنمایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *