مقالات

مشخصات فنی یک شینگل خوب چیست؟

مشخصات فنی یک شینگل خوب چیست؟

امروزه بسیاری از افراد از سقف های شیبدار یا شیروانی برای خانه های ویلایی خود استفاده می کنند.
سقف های شیبدار از مزایای بسیار بالا و پرکاربردی برخوردار هستند و در مناطق پربارش بیشتر از سایر مناطق به کار گرفته می شوند.
به طور مثال سقف های شیبدار از نشت آب باران، برف، تگرگ و… جلوگیری می کنند و به نوعی می توان گفت خانه را از تخریب توسط نشت آب حفظ می کنند.
شیب مناسب سقف شینگل باعث می شود آب به راحتی به سمت آبگیرها منتقل شود و تجمع پیدا نکند.
سقف های شیروانی همچنین هوای درون خانه را تهویه می کنند و در نتیجه موجب ایجاد هوای مطلوب در خانه در روزهای سرد و گرم سال می شوند.
با استفاده از سقف های شیروانی می توان از به وجود آمدن کپک و قارچ در دیوارها و سقف خانه هایی که در نواحی پر بارش قرار دارند، تا میزان زیادی جلوگیری کرد.
اما بهتر است بدانید سقف های شیبدار یا همان سقف های شیروانی، برای عملکرد صحیح و درست نیازمند یک پوشش سقفی با کیفیت بالا هستند.

مشخصات فنی شینگل
شینگل ها نوعی پوشش سقفی هستند که امروزه بیشتر از سایر پوشش های سقفی مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل این استفاده بالا نیز کیفیت بالای این شینگل ها هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری می باشد.
اگر تصمیم دارید از پوشش سقفی شینگل برای خانه خود استفاده کنید، حتماً از کیفیت آن اطمینان حاصل فرمایید.
کیفیت این پوشش های سقفی به مشخصات فنی آنها بستگی دارد و مشخصات فنی شینگل خوب شامل موارد زیر می‌شوند.

۱- عمر طولانی در نتیجه کیفیت خوب سقف های شینگل

سقف های شینگل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند به طوری که گارانتی آنها حدود ۴۰ سال است و میانگین عمر آن ها حدود ۵۰ سال تخمین زده شده است. طول عمر بالای سقف های شینگل از مهمترین عواملی است که در انتخاب این سقف ها بسیار حائز اهمیت میباشد.

۲- مقاومت بالا در برابر باد و بارش

همانطور که همگی می دانیم از سقف های شیبدار در مناطق پر بارش بیشتر استفاده می شود. با توجه به نوع آب و هوای این مناطق پوشش های سقف های شیبدار باید از مقاومت بسیار بالایی در برابر باد برخوردار باشند.
شینگل ها در برابر باد و طوفان مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند و دچار تخریب نمی شوند.
مقاومت بالای شینگل ها سبب شده است تا این پوشش های سقفی در برابر بارش های زیاد و برف سنگین دچار تخریب نشوند و از کیفیت بالایی در مقابل سایر سقف ها برخوردار باشند.

۳- وزن کم و در نتیجه نصب آسان شینگل ها

یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک پوشش سقفی با کیفیت می تواند داشته باشد، وزن کم است. وزن کم سقف های شینگل مزایای بالایی را برای سقف های شینگل رقم زده است.
از گذشته تا به امروز دانشمندان در پی کشف سقف هایی بودند که دچار ریزش نشوند و در نتیجه در برابر عوامل طبیعی
مانند زلزله خسارات جانی و مالی را کاهش دهند. هرچه وزن و جرم سقف های یک ساختمان یا یک خانه ویلایی سنگین تر باشند، میزان خسارات مالی و جانی آن نیز پس از زلزله بیشتر خواهد بود.
سقف های شینگل از بهترین پوشش های سقفی به شمار می روند که با وزن کم توانسته اند تا میزان بسیار زیادی از اینگونه خسارات بکاهند. علاوه بر آن وزن کم سقف های شینگل سبب شده است تا نصب بسیار آسان‌تری در مقایسه با سایر سقف ها داشته باشند.

۴- سقف های شینگل بهترین عایق حرارتی

پوشش مناسب سقف های شینگل سبب شده است تا در فصل های زمستان و یا تابستان بیشترین میزان صرفه جویی انرژی انجام شود.
توجه داشته باشید که شینگل ها برای سقف های شیبداری که شیب آن ها ۳۰ درجه است، بسیار مناسب اند. همچنین از پوشش های سقفی شینگل، می توان برای پوشش دیوار های عمودی نیز استفاده کرد.

ویژگیهای سقف شینگل

همانگونه که گفته شد سقف های شینگل ویژگی های منحصر به فردی دارند که آنها را سایر پوشش های سقفی متمایز کرده است. اکنون می‌خواهیم به برخی از این ویژگی ها اشاره کنیم.

۱- زیبایی ظاهری بالای سقف های شینگل

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده بسیاری از افراد از سقف های شینگل استفاده کنند، زیبایی ظاهری این سقف ها می باشد.
این زیبایی نمای بیرونی خانه را به چشم اندازی زیبا تبدیل می کند و فضای دلنشینی در فضای بیرونی خانه به وجود می آورد. سقف های شینگل همچنین در طرح ها و رنگ های متفاوت و گسترده ای تولید می شوند و این موضوع باعث شده هر کسی، با هر سلیقه‌ای بتواند آن ها را انتخاب کند و از مزایای آن ها بهره مند شود.

۲- ثابت ماندن و یکپارچگی رنگ سقف های شینگل

یکی از برترین ویژگی های سقف های شینگل این است که این سقف ها از یکپارچگی در رنگ برخوردار هستند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد از این پوشش های سقفی در خانه های ویلایی یا ساختمان ها استفاده کنند. همچنین یکپارچگی در رنگ این سقف ها موجب شده است تا فضای ناحیه ای که در آن از این نوع پوشش سقفی برای سقف های شیبدار استفاده شده است، به فضای دلنشین تبدیل شود.
همچنین برخلاف سایر پوشش های سقفی که در اثر تابش نور مستقیم آفتاب دچار کدر شدن یا تغییر رنگ می شوند، پوشش های سقفی شینگل می‌توانند رنگ خود را حفظ کنند و پایدار بمانند.

ویژگیهای سقف شینگل

۳- استفاده از سقف های شینگل و کمک به محیط زیست

یکی از مهمترین ویژگی های سقف های شینگل سازگاری مواد اولیه آن نسبت محیط زیست بوده و این موضوع باعث شده بسیاری از دوستداران محیط زیست، از سقف های شینگل برای خانه های خود استفاده کنند. مواد اولیه برای ساخت سقف های شینگل کمترین آسیب را به محیط زیست میزند و بسیار مقرون به صرفه است.

۴- جنس باکیفیت سقف های شینگل

پوشش سقفی شینگل از سه لایه تشکیل شده است. این لایه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • لایه ی محکم و تقویت کننده که به شینگل ها استحکام می بخشد.
  •  لایه زیرین که از الیاف طبیعی تشکیل شده از آسفالت یا فایبر گلاس است و نقش افزایش استحکام سازه و عایق گیری را دارا است.
  •  لایه آسفالت که از نفوذ آب تجمع یافته از بارش باران و برف به لایه های زیرین تشکیل شده است.

تمامی این ویژگی ها سبب شده اند تا سقف های شینگل امروزه به یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین پوشش های سقفی تبدیل شوند.

نحوه قرارگیری سقفهای شینگل

نصب سقفهای شینگل شامل دو مرحله است. که یکی از آنها زیرسازی سقف های شینگل و دیگری پوشش روی زیرسازی است.

۱- زیرسازی سقفهای شینگل

برای زیرسازی سقف های شینگل ابتدا دور تا دور سازه را به وسیله یک پروفیل فلزی یا چوبی کلاف ایجاد می کنند. این پروفیل باید به صورت صحیح و اصولی به سازه متصل گردد.
کلاف ایجاد شده باید از استحکام بالایی برخوردار باشد و در مقابل عواملی همچون باد و طوفان از خود مقاومت نشان دهد.  پس از ساخت کلاف اطراف، نوبت به ساخت کلاف های درونی سازه اصلی می‌رسد.
در این مرحله که توسط افراد متخصص انجام می‌شود، ابتدا اندازه ها به صورت کاملا دقیق محاسبه می گردند و سپس پروفیل ها طبق انداره های مشخص شده برش داده می‌شوند.
بهتر است بدانید که ابتدا بلند ترین دهانه اندازه گیری می‌شود و سپس دهانه های دیگر طبق این اندازه گیری نصب می‌شوند.
سپس پروفیل های جانبی به پروفیل اصلی متصل و محکم می‌شوند. این مرحله مهمترین و اصلی ترین بخش ساخت اینگونه سازه ها می باشد.

نحوه قرارگیری سقفهای شینگل

۲- پوشش روی زیرسازی

پس از نصب زیرسازی و انجام مراحل محکم نمودن آن به سازه اصلی، نوبت به نصب پوشش های روی زیرسازی می رسد. مصالح پوششی که روی زیرسازی اصلی سازه قرار می گیرند، می توانند از جنس های فلز، چوب و شینگل ها باشند.
در اجرا و قرار دادن برخی از این پوشش ها باید ابتدا لایه های آن را مشخص کرد.
برخی از پوشش های سقف های شیبدار نیازمند چندین لایه محافظتی و عایقی می باشند که لایه ها باید کاملا اصولی نصب گردند.
نکته حائز اهمیت در انتخاب پوشش های روی زیرسازی، کیفیت آن می باشد.
پوشش های سقفی شینگل از کیفیت بسیار بالایی در این زمینه برخوردارند و از سه لایه پوششی برای قسمت روی زیرسازی تشکیل شده اند.
با این وجود نصب پوشش های سقفی شینگل بسیار راحت است و در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر می باشد.

ساختار شینگل

همانطور که گفته شد ساختار شینگل ها به صورت لایه ای است. و در آن ها یک لایه به عنوان لایه تقویت کننده، یک لایه از جنس الیاف که به عنوان عایق حرارت و صدا عمل می کند و یک لایه آسفالت به کار برده می شود.

ساختار شینگل
مواد اولیه سقف های شینگل از قیر طبیعی با کیفیت ساخته می شود. قیر طبیعی علاوه بر وارد کردن کمترین آسیب ها به طبیعت، از استحکام مناسبی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *