مقالات

نکات مهم قبل از ساخت سقف شیبدار

نکات مهم قبل از ساخت سقف شیبدار

برای ساخت سقف های شیبدار نکاتی باید رعایت شود تا ساخت سقف به صورت اصولی و صحیح انجام شده باشد به شرح زیر:

۱- هنگام ساخت سقف یا قبل از ساخت سقف شیبدار ابتدا درجه ی شیب سقف را مشخص کنید.
سقف های شیبدار باید به اندازه ی مشخص و استانداری شیب دار باشند.

۲- برای ساخت سقف های شیبدار حتما از افراد متخصص و حرفه ای استفاده کنید و می توانید قبل از ساخت از چند متخصص درباره نوع ساخت و مدل سقف ها نظر بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و به صورت اصولی اقدام به ساخت سقف شیبدار شود.

نکات مهم قبل از ساخت سقف شیبدار

۳- سقف های شیبدار انواع مختلفی دارند و برای هر نوع آب و هوایی از جنس های مختلفی استفاده می کنند‌ به طور مثال در شهر های شمالی کشور مانند گیلان و مازنداران به دلیل وجود باران و نم و… از سقف هایی استفاده می شود که پس از گذشت زمان دچار تغییر رنگ و پوسیدگی نشوند.
بنابراین قبل از ساخت سقف های شیبدار به محیط و نوع آب و هوای منطقه توجه کنید تا پس از ساخت، سقف شیبدار دچار مشکلاتی مانند تغییر رنگ و… نشود.

انواع سقف و جوانب مثبت و منفی

سقف ها انواع مختلفی دارند:

۱- سقف دال بتنی

سقف دال بتنی یکی از سقف هایی است که ضخامت مناسبی دارند و معمولا برای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. سقف های دال بتنی وزن بسیار زیادی دارند و هزینه ی نصب آن ها بسیار زیاد است.
سقف های دال بتنی به خاطر وزن زیادی که دارند نصب آن ها وقت گیر و سخت است به همین دلیل این نوع سقف ها طرفداران زیادی ندارند.
همچنین این نوع سقف ها در برابر زلزله و … مقاوم هستند و مانع از ورود و خروج سر و صدا می شوند. از این نوع سقف ها برای مرکز خرید های بزرگ، شرکت های بزرگ و مجتمع های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

۲- سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه بلوک جزء سقف هایی است که در بسیاری از ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار می گیرد.
برای ساخت سقف های تیرچه بلوکی از ستون هایی استفاده می شود که به آن ها تیرچه می گویند و فاصله ی خالی بین تیرچه ها را با بلوک ها پر می کنند ولی در اصل بلوک ها برای ساخت سقف های تیرچه ای خاصیت زیادی ندارند و تیرچه ها در ساخت سقف های تیرچه بلوکی نقش مهمی دارند.
در ساختمان هایی که اسکلت سازه ای آن ها از فلز و آجر و بتن می باشد از این گونه سقف ها استفاده می شود به دلیل این که تیرچه ها مقاومت بسیار زیادی نسبت به وزن های سنگین‌ و… دارند.
برای ساخت این گونه سقف ها می توان از جک های زیر سقفی استفاده نکرد، به همین دلیل باعث مقرون به صرفه تر شدن هزینه ی آن می شود.

انواع سقف و جوانب مثبت و منفی

۳- سقف عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی یکی از سقف هایی می باشد که معمولا برای ساخت ساختمان ها، مدرسه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.
این گونه سقف ها از ورق های گالوانیزه ساخته شده اند و وزن بسیار سبکی دارند و از گل میخ، میلگرد، بتن، فلاشینگ و ‌… ساخته شده اند.
یکی از ویژگی های ساخت این سقف ها این است که برای ساخت این سقف ها نیازی به پرداخت هزینه های زیاد نیست و مقرون به صرفه هستند.
سقف های عرشه فولادی معمولا برای ساختمان ها به کار برده می شود و ایمنی بسیار بالایی دارند و خیال افراد بابت ایمنی این گونه سقف ها راحت است.

۴- سقف وافل

سقف های وافل یکی از سقف هایی است که از سیستم دال قابلمه ای تولید می شوند و در مقایسه با انواع سقف ها، هزینه بسیار پایین تری دارند. این سقف ها بیشتر در مکان های عمومی مانند پارکینگ ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، سوله های تولیدی و صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از مکان هایی که این گونه سقف ها بیشتر به چشم می خورد، فرودگاه ها می باشد.

مواد پیشنهادی برای ساخت سقف شیبدار

برای ساخت سقف های شیبدار از ابزار آلات و مواد های گوناگونی استفاده می شود‌.

۱- یکی از موادی که برای ساخت همه سقف ها استفاده می شود، بتن می باشد. بتن باعث حفظ کیفیت و افزایش مقاومت سقف، حفظ ایمنی افراد در برابر حوادث می شود.

۲- آبرو

یکی از ابزار هایی که برای ساخت سقف های شیبدار و شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد ابرو می باشد. آبرو بیشتر در آب و هوا های بارانی مورد استفاده قرار می گیرد تا آب باران، برف و تگرگ و… از آبرو خارج شود.

۳- پشم شیشه

یکی از موادی که برای ساخت سقف های شیبدار مورد استفاده قرار می گیرد، پشم شیشه می باشد. پشم شیشه برای عایق کردن سقف استفاده می شود. عایق شدن سقف های شیبدار سبب می شود که گرما و سرما به راحتی به داخل منزل نفوذ نکنند، زمانی که ساختمان دچار آتش سوزی شد آتش به تمام نقاط منتقل نشود و با انتشار گاز هایی مانع از بزرگ تر شدن آتش شود.

مواد پیشنهادی برای ساخت سقف شیبدار

۴- پشم سنگ

یکی از موادی که برای ساخت سقف های شیبدار پیشنهاد می شود، استفاده از پشم سنگ می باشد. پشم سنگ برای عایق کردن سر و صدا استفاده می شود‌. اگر ساختمان مورد نظر شما در مناطق پر سر و صدا می باشد به شما پیشنهاد می شود که سقف های شیبدار خود را با پشم سنگ عایق کنید. به دلیل این که مانع از ورود سر و صدا به داخل منزل و مانع از خروج سر و صدا به بیرون از منزل می شود.

اگر حفظ آرامش و سکوت منزل برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، از پشم سنگ برای عایق کردن منزل خود استفاده کنید.

۵- برای ساخت سقف  شیبدار از مقاومت و استحکام آن به خوبی مطمئن شوید. برای حفظ مقاومت سقف می توانید از تیر آهن یا بلوک های ساختمانی استفاده کنید تا مقاومت سقف شما بالا تر شود.

انواع سقف شیروانی

سقف های شیروانی در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند.
این گونه سقف ها طرفداران زیادی دارند به دلیل این که اجرای این گونه سقف ها راحت تر و باب سلیقه بیشتر افراد هستند. انواع سقف های شیروانی شامل موارد زیر می شود.

۱- سقف های شیروانی سفالی

سقف های شیروانی سفالی یکی از سقف هایی می باشد که به نمای ساختمان سبک قدیمی می دهد ولی سفال ها معمولا ضعیف هستند و به راحتی می شکنند ولی این گونه سقف ها با متریال های خاصی ساخته می شوند تا هنگام ساخت و ساز و پس از ساخت به راحتی دچار شکستن نشوند.

۲- سقف های شیروانی سنگی

سقف های شیروانی سنگی به گونه ای می باشد که نمای آن ها سنگی طور است و مقاومت بسیار بالایی نسبت به بقیه سقف ها دارند. این گونه سقف ها به  دلیل مقاومت بالایی که دارند طرفداران زیادی دارند و افراد زیادی برای ساخت سقف های شیروانی خود از آن ها استفاده می کنند.

۳- سقف های شیروانی چوبی

سقف های شیروانی چوبی، جزء سقف هایی است که نمای خاصی به سبک ساختمان می دهد و باب سلیقه افراد زیادی می باشد و افراد زیادی هنگام ساخت ویلا، منزل و‌… سقف های شیروانی چوبی را انتخاب می کنند‌. سقف های شیروانی چوبی نسبت به باد و طوفان و باران و… مقاومت زیادی دارند و به راحتی آسیب نمی ببینند.

انواع سقف شیروانی

۴- سقف های شیروانی کامپوزیتی

سقف های شیروانی کامپوزیتی نام دیگری نیز دارد که به آن سقف های شیروانی آسفالتی می گویند. سقف های آسفالتی یا کامپوزیتی در رنگ های مختلفی تولید می شوند و هزینه ی بسیار کمتری نسبت به بقیه سقف ها دارند و نصب آن ها بی درد سر و راحت تر می باشد و زمان زیادی برای نصب آن ها به کار برده نمی شود.

۵- سقف های شیروانی آندوین

سقف های شیروانی اندوین جزء سقف هایی می باشد که  مقاومت بالایی دارد، در نتیجه طول عمر بالایی می کند. به دلیل این که در برابر سرما، گرما، باد و طوفان و… بسیار مقاوم است و برای ساخت و ساز ها گاهی اوقات از این گونه سقف ها استفاده می شود.
سقف های شیروانی در طرح و رنگ های گوناگونی وجود دارد و می توانید نسبت به سلیقه ی خود از سقف های مختلفی استفاده کنید ولی بهتر است قبل از انتخاب سقف مورد نظر خود ابتدا با یک متخصص صحبت کنید تا شما را به طور کامل راهنمایی ‌کند و بهترین مورد را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *